با این 11 روش دوچرخه سوار میشوید

با این 11 روش دوچرخه سوار میشوید

چگونه دوچرخه سوار شویم ؟

دوچرخه سواری یکی از برترین تفریحات هست و میتواند شادابی بسیار خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد ، اگر دوچرخه سواری بلد نیستید ، همین هم اکنون در ادامه ما را دنبال نمایید.

 

1- یک جای امن و بی خطر برای تمرین دوچرخه سواری پیدا کنید.

 

با این 11 روش دوچرخه سوار میشوید

 

سطوح سفت و بتونی برترین سطح برای دوچرخه سواری هست اما اگر از افتادن می ترسید، زمین چمن کوتاه نیز میتواند جایگزین مناسبی باشد هرچند که حفظ تعادل در این نوع زمین ها سخت تر هست. هر مکانی راکه برای تمرین دوچرخه سواری گزینش میکنید، مطمئن شوید که دارای زمینی صاف، با شیب ملایم باشد و فضای زیادی نیز برای دوچرخه سواری در اختیار داشته باشید. از مکان هاي پر رفت و آمد، با شیب تند و ترافیک چندان اجتناب کنید.

 

2- هنگام دوچرخه سواری تمام موارد ایمنی را برای یک سواری امن و بی خطر رعایت کنید.

 

با این 11 روش دوچرخه سوار میشوید

 

آموزش دوچرخه سواری

 

صندلی دوچرخه را پایین بیاورید تا جایی که بتوانید به راحتی پاهایتان را اطراف دوچرخه روی زمین قرار دهید.

ترمزها و باد چرخها را نیز چک کنید.

 

مراقب باشید که پاچه شلوار یا دامن شما به چرخ دنده هاي دوچرخه گیر نکند. بهتر هست از شلوارک یا شلوارهایی با پاچه تنگ بهره گیری کنید.

 

از پوشیدن دمپایی، سندل و انواع کفش پاشنه دار خودداری کنید و کفش ورزشی بپوشید.

 

کلاه ایمنی فراموش نشود. همین طور می‌توانید برای ایمنی اکثر مخصوصا برای بچه ها از زانوبند و محافظ دست و آرج نیز بهره گیری کنید.

 

3- مطمئن شوید که طرز کار ترمز های دوچرخه را میدانید.

 

با این 11 روش دوچرخه سوار میشوید

 

ترمزها را امتحان کنید و مشاهده نمایید کدام ترمز متعلق به چرخهای جلو هست و کدام ترمزها متعلق به چرخ هاي عقب چون در کشورهای گوناگون جای ترمز ها متغیر هست و بنا به راست دستی و یا چپ دستی افراد می‌تواند تغییر کند. برای اینکار، چرخ جلو را بلند کنید، با دست بچرخانید و ترمز ها را یک به یک امتحان کنید.

 

برای راحتی اکثر افراد تازه کار بهتر هست از ترمز عقب بهره گیری کنند وگرنه با ترمز شدید جلو امکان دارد پشت دوچرخه بلند شود و فرد به جلو پرتاب شود.

 

ترمز جلو برای توقف دوچرخه بهتر عمل میکند و دوچرخه در فاصله کمتری متوقف می‌شود.به هر حال بهتر هست ابتدا از ترمز عقب بهره گیری کنید و بعد اگر لازم شد برای توقف بهتر و سریعتر، ترمز جلو را به تدریج فشار دهید.

 

4 – پا به رکاب شدن را یاد بگیرید.

 

با این 11 روش دوچرخه سوار میشوید

 

نحوه یادگیری دوچرخه سواری

 

صندلی دوچرخه را پایین بیاورید تا راحت تر اینکار را انجام دهید. پا به رکاب شدن برای شروع حرکت و توقف ضروری هست. در این حالت یکی از پاها حکم تکیه گاه را دارد و پای دیگر بر روی رکاب قرار می‌گیرد. رکاب دوچر خه باید در حالت 2:40 یا 10:20 (با دقت به پای تکیه گاه) قرار داشته باشد.

 

در هنگام حرکت برای افراد راست پا، پای چپ روی رکاب قرار دهید و پای دیگر را در طرف دیگر دوچر خه روی زمین. با پای راست به زمین فشار وارد کنید و دوچرخه را به سمت جلو هل دهید. حالا سریع پای راست خود را روی پدال سمت راست گذاشته و رکاب بزنید.

 

روش هاي پیشرفته پا به رکاب شدن نیز وجود دارد مثل قرار گیری بدن در یک سمت دوچرخه، و سوار شدن بعد از هل دادن دوچرخه به جلو. این نوع روش هاي سوار شدن برای افراد مبتدی توصیه نمیشود.

 

5 – حفظ تعادل روی دوچرخه را تمرین کنید.

 

با این 11 روش دوچرخه سوار میشوید

سوار دوچرخه شوید و در حال پا به رکاب شدن دوچرخه را به جلو هل دهید و دقت کنید که دوچرخه چطور به طرفین متمایل میشود. سعی کنید دوچرخه را هدایت و نظارت کنید. اینکار را بارها انجام دهید تا اعتماد به نفس لازم را برای هدایت دوچرخه به دست آورید.

 

بعد دوچرخه را با سرعت به جلو هل دهید و در حالی‌که پاها در هوا آویزان هست، سعی کنید دوچرخه را فقط با بهره گیری از دستان خود هدایت و بازرسی کنید و به اطراف دور بزنید. به تمایل بدن به مقداری خم شدن به اطراف برای حفظ تعادل دوچرخه دقت کنید. حالا سعی کنید به جای بهره گیری از دست ها، با بهره گیری از بدن با دوچرخه دور بزنید؛ متوجه می‌شوید که چرخ جلو نیز به طور اتوماتیک به اطراف می پیچد.

 

این مهم ترین و کلیدی ترین مهارت در آموزش دوچرخه سواری هست: حفظ تعادل و هدایت و دور زدن با دوچرخه. این مرحله را آن قدر تمرین کنید تا در آن مهارت کافی را کسب کنید و به اعتماد به نفس لازم برسید.

 

حفظ تعادل هنگامی که دوچرخه سریعتر حرکت میکند راحت تر هست. حرکت خیلی آهسته دوچرخه، باعث تعادل و امنیت اکثر دوچرخه سوار نمی‌شود.

برای تمرین با کمک یک نفر مخصوصا برای بچه ها، فرد کمک کننده باید پشت دوچرخه را بگیرد و به حفظ تعادل دوچرخه در هنگام پدال زدن کمک کند.

در طول تمرین در ابتدا پاها را در اطراف نگه دارید و روی پدال قرار ندهید تا به تعادل شما کمک کند و به شما اطمینان دهد که در صورت از دست دادن تعادل میتوانید پاها را سریعا روی زمین بگذارید.

 

6 – روی زمینی با شیب ملایم، با دوچرخه سر خوردن را تمرین کنید.

یک فضای باز و بی خطر پیدا کنید و با دوچرخه در بالای زمینی با شیب ملایم قرار بگیرید. در حالیکه پاها در اطراف پدال در هوا آویزان هست، در امتداد زمین با شیب ملایم به سمت پایین شیب سواری کنید. اجازه دهید که در پایان شیب بر روی زمین صاف به طور طبیعی از سرعتتان کاسته شود و بعد از توقف کامل روی یکی از پاها یا هردو تکیه کنید. این تمرین را بارها انجام دهید تا به سرعت، تعادل ( که حالا با سرعت اکثر راحت تر هم شده هست) و سطح شیبدار عادت کنید.

 

وقتی اعتماد به نفس لازم را پیدا کردید، هر دو پا را در هنگام پایین آمدن از سراشیبی روی پدال قرار دهید و چندین متر را به این صورت طی کنید.

 

وقتی که با قرار دادن پاها روی پدال احساس راحتی کردید، در انتهای شیب سعی کنید به آرامی ترمز کنید. اینکار را به قدری انجام دهید که دیگر احساس نیاز برای بهره گیری از پاها در نگه داشت خود نکنید.

 

وقتی که نسبت به سرخوردن، پدال زدن و ترمز کردن احساس اعتماد به نفس لازم را داشتید، دوچرخه را به سمت راست و چپ هدایت کنید.

 

7- برای سواری حقیقی آماده شوید.

 

صندلی دوچرخه را بالا بیاورید اما آنقدری که همچنان در حالت نشسته پنجه پا به زمین برسد.

 

8 – روی سطح صاف و شیب دار پدال بزنید.

 

همان تکنیکهای گذشته را روی سطح شیبدار پیاده کنید. پدال بزنید و دوچرخه را به چپ و راست هدایت کنید با این تفاوت که در پایان شیب ترمز نکنید و بر روی سطح صاف نیز به سواری ادامه دهید. دور زدن هاي به مرور را تمرین کنید و بعد از آن دور زدنهای تیز و سریع. برای یک توقف کامل ترمز کنید و تنها یک پا را برای تکیه بر روی زمین قرار دهید.

 

9 -روی زمین صاف پا به رکاب شدن و توقف کامل را تمرین کنید.

 

در حالی‌که یک پا روی پدال قرار گرفته و پدال ها در یک سطح قرار دارند، پای دیگر را بلند کنید، روی پدال دوچرخه فشار وارد کنید و شروع به رکاب زدن کنید. بعد از توقف فقط یک پا را تکیه کنید.

 

10 – در خلاف جهت شیب پدال بزنید.

 

روی انتهای صاف زمین قرار بگیرید و پا به رکاب شوید با سرعت به سمت بالای شیب یا تپه پدال بزنید. برای قدرت اکثر به سمت جلو خم شوید یا کاملا بایستید. در طول شیب چندین بار بالا و پایین شوید تا در هر دو حالت مهارت کافی را کسب کنید. هنگامی که برای انجام آن احساس اطمینان کردید، در نیمه راه به سمت بالای شیب توقف کامل کنید و دوباره به سمت بالا پدال بزنید.

 

11- از دوچرخه سواری لذت ببرید.

 

با این 11 روش دوچرخه سوار میشوید

 

چگونه یک دوچرخه سوار بشویم ؟

به گزارش تالاب اگر تمامی مراحل بالا را با موفقیت پشت سر بگذارید می توان گفت که دوچرخه سواری را کاملا یاد گرفته اید و این مهارت کم کم زمان اکثر و بهتر خواهد شد.

جدیدترین مطالب سایت