15 مرداد سالروز شهادت سرلشکر خلبان بابایی + بیوگرافی

15 مرداد سالروز شهادت سرلشکر خلبان بابایی + بیوگرافی

عباس بابایی معاون عملیات فرماندهی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در 8 سال دفاع مقدس بود کـه درسال 1366 شمسی و سن 37 سالگی بـه درجه شهادت نائل شد. 15 مرداد سالروز شهادت سرلشکر خلبان بابایی را با یادی از این شهید دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب گرامی میداریم.

 

شهید عباس بابایی کیست؟

سرتیپ شهید عباس بابایی معاون نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در 15 مرداد 1366بـه فیض شهادت نائل گردید. وی از خلبانان ماهر و تاثیر گذار در جنگ تحمیلی بود کـه توانست ماموریت‌هاي‌ سوق‌الجیشی را در تاریخ جنگ بـه ثبت برساند.

 

بیوگرافی و تحصیلات عباس بابایی سرلشکر خلبان

15 مرداد سالروز شهادت سرلشکر خلبان بابایی

عباس بابایی در 14 آذر 1329 شمسی در شهر قزوین چشم بـه جهان گشود. در دبستان دهخدا دوران ابتدایی تحصیلات اش را گذراند. سپس بـه دبیرستان نظام وفا رفت تا تحصیلات خودرا تکمیل کند. پس از اخذ دیپلم درسال 1348 بـه اصرار اطرافیان اش بـه رشته دکتری رفت. سلما بابایی نیز در رشته کارگردانی و فیلمسازی سینما فعالیت می‌کند.

 

اما خیلی طول نکشید کـه از رفتن بـه این رشته پشیمان شد و بـه سمت علاقه اش سوق پیدا کرد. او کـه بـه شدت بـه خلبانی علاقمند بود سریعا برای حضور در کلاس هاي‌ خلبانی نیروی هوایی ارتش داوطلب شد. آن قدر در تحصیلات اش پیشرفت کرد کـه او را برای تکمیل کردن تحصیلات اش بـه دانشگاه هاي‌ آمریکا اعزام کردند.

 

بعد از بازگشت از آمریکا، او را برای پرواز با هواپیماهای پیشرفته نیروی هوایی مانند جنگنده اف – 14 و اف – 5 برگزیدند. سپس شهید عباس بابایی جهت خدمت بـه کشور اش بـه پایگاه نیروی هوایی استان اصفهان اعزام شد.

 

✅ مطالب مشابه: احادیث زیبا درباره شهید و شهادت پیامبر و معصومین

 

همسر و فرزندان عباس بابایی

عکس عباس بابایی و همسرش

در 4 شهریور 1354 هنگامی کـه عباس بابایی 25 ساله بود با دختر دایی خود با نام ملیحه حکمت ازدواج کرد. این زوج صاحب 3 فرزند شدند یک دختر بـه نام سلما و دو پسر بـه نام‌هاي‌ محمد و حسین. ملیحه حکمت از پس از شهادت همسر اش عباس بابایی، ازدواج ننمود و بـه رشد و پرورش فرزندانش پرداخت. او در سن 57 سالگی و بر اثر بیماری کبدی درسال 1395 درگذشت.

 

نقش عباس بابایی در جنگ تحمیلی ایران و عراق

عکس عباس بابایی در دوران انقلاب

وی در ابتدا بـه عنوان یک نیروی پایه در جنگ ایران و عراق شرکت نمود. با توجه بـه استعداد بالایی کـه داشت در شهریور سال 1359 شمسی درجه سرگردی و فرماندهی اسکادران بـه او اعطا شد. در همان سال عملیات هاي‌ متعددی رابا استفاده از جنگنده نورثروپ اف-5 و اف – 14 تام‌کت انجام داد.

 

7 مرداد 1360 شمسی او بـه درجه سرهنگ دوم دست یافت و موفق شد بـه عنوان فرمانده در پایگاه هشتم شکاری بـه کشوراش خدمت کند. شهید عباس بابایی در 9 آذر 1362 شمسی، ارتقا رتبه پیدا کرد و بـه عنوان سرهنگ تمام و معاون عملیات فرماندهی نیروی هوایی انتخاب شد.

 

در نهایت درسال 1366 شمسی او با درجه سرتیپ نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران بـه عنوان فرمانده اي قوا منصوب شد. وی در همین خدمت و دفاع از کشور اش، در عمران و آبادی کشور اش نقش بـه سزایی را ایفا نمود. عباس بابایی عمده تمرکز خودرا بر روی افزایش تعداد مراکز بهداشتی و آموزشی در مراکز محروم استان اصفهان و قزوین قرار داده بود. او با انجام بیش از 60 مأموریت و عملیات جنگی در جنگ تحمیلی، عنوان دار یکی از بهترین و موثرترین افراد نیروی هوایی ایران را دریافت نمود.

 

کارنامه درخشان عباس بابایی

15 مرداد سالروز شهادت سرلشکر خلبان بابایی

15 مرداد سالروز شهادت سرلشکر خلبان بابایی

 

با شروع جنگ تحمیلی، شهید بابایی آماده خدمت و جانبازی برای اسلام و میهن شد. اودر طول خدمت، بـه خاطر کاردانی و فعالیت شبانه روزی اش، در نهم مردادماه 1360 ضمن ارتقا بـه درجه سرهنگ دومی، بـه عنوان فرمانده پایگاه هوایی اصفهان منصوب شد. عباس ضمن فرماندهی پایگاه هوایی اصفهان، دست از خلبانی و پرواز نکشید ودر بیشتر عملیات هاي‌ برون مرزی شرکت داشت و با بیش از سه هزار پرواز، کارنامه درخشانی برای خود و میهنش بـه جا گذاشت.

 

عباس بابایی از زبان همسر

عکس عباس بابایی در کنار امام خمیی

خانم صدیقه حکمت همسر شهید بابایی، درباره اوصاف اخلاقی شوهرش چنین میگوید: «بابایی یک شیعه واقعی بودو در امور مذهبی، حتی از «مکروهات» نیز دوری می‌کرد. در ایام ماه مبارک رمضان کـه گاهی روزانه 8 ـ 9 ساعت پرواز می‌کرد، حتی دستورات کتبی و شفاهی فرماندهانش نیز نمی توانست او را مجبور کند کـه روزه نگیرد.

 

بـه نماز اول وقت فوق العاده اهمیت می داد و غالبا در موقع نماز ودر هنگام راز و نیاز با خداوندْ عاشقانه می گریست. بـه مظاهر مادی دنیا ابدا دل بستگی نداشت و برای حفظ این خصلت، جدا ریاضت میکشید و بـه زندگی مجلل و خانه بزرگ و وسایل لوکس و مدرنْ هرگز بها نمی داد. در مورد اموال بیت المال خیلی احتیاط و هرگز از وسایل و امکانات اداری، در امور شخصی استفاده نمی‌کرد».

 

✅ مطالب مشابه: زندگینامه شهید مرتضی آوینی

 

توصیف یک آمریکایی از روحیات عباس بابایی

عکس عباس بابایی در آمریکا

درسال 1349؛ برای گذراندن دوره خلبانی بـه آمریکا رفت. طبق مقررات دانشکده می ‌بایست بـه مدت دو ماه با یکی از دانشجویان آمریکایی هم اتاق می ‌شد. آمریکایی‌ها در ظاهر هدف از این برنامه را پیشرفت دانشجویان در روند فراگیری زبان انگلیسی عنوان می کردند اما واقعیت چیز دیگری بود. چون عباس در همان شرایط تمام واجبات دینی خودرا انجام می‌داد و از بی‌بند و باری موجود در جامعه آمریکا بیزار بود.

 

هم اتاقی او در گزارشی کـه از ویژگی‌ها و روحیات عباس نوشته، یادآور میشود کـه بابایی فردی منزوی ودر برخوردها، نسبت بـه آداب و هنجارهای اجتماعی بی‌تفاوت اسـت. از رفتار او بر می آید کـه نسبت بـه فرهنگ غرب دارای موضع منفی اسـت و شدیداً بـه فرهنگ سنتی ایران پایبند اسـت. همچنین اشاره کرده کـه او بـه گوشه‌اي می رود و با خودش حرف میزند کـه منظور او نماز و دعا خواندن عباس بوده اسـت.

 

عباس بابایی چگونه به شهادت رسید؟

عکس جوانی عباس بابایی

عباس بابایی صبح روز پانزدهم مرداد ماه، «روز عید قربان» سال 66 بـه همراه یکی از خلبانان نیروی هوایی «سرهنگ نادری» بـه منظور شناسایی منطقه و تعیین راه کار اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای آموزشی اف–5 از پایگاه هوایی تبریز بـه پرواز درآمد و وارد آسمان عراق شد. پس از انجام مأموریت، بـه هنگام بازگشت، در آسمان خطوط مرزی، هدف گلوله‌هاي‌ تیربار ضد هوایی قرار گرفت و از ناحیه سر مجروح شد و بلافاصله بـه شهادت رسید.

 

وصیتنامه شهید عباس بابایی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خدایا، خدایا، تو را بـه جان مهدی«عج» تا انقلاب مهدی«عج» خمینی را نگهدار. بـه خدا قسم من از شهدا و خانواده شهدا خجالت میکشم وصیت نامه بنویسم. حال سخنانم را در چند جمله انشاءالله خلاصه میکنم. خدایا مرگ مرا و فرزندان و همسرم را شهادت قرار بده. همسر و فرزندانم را بـه تو می سپارم. خدایا من دراین دنیا چیزی ندارم، هرچه هست از ان توست.پدر و مادر عزیزم، ما خیلی بـه این انقلاب بدهکاریم.

 

✅ مطالب مشابه:  زندگینامه استاد شهید مرتضی مطهری + شهادت استاد مرتضی مطهری «روز معلم »

 

در پایان

پس از شهادت عباس بابایی بـه پاس قدردانی از زحمات وی، نام او را بر روی اتوبانی مهم در شرق تهران نهادند. همچنین یک میدان در شهر قزوین ساخته شد کـه در مرکز این میدان، مجسمه اي سنگی از عباس بابایی قرار داده شده اسـت. نام این میدان را نیز عباس بابایی نهادند. درسال 1390 شمسی بـه سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران یک سریال 24 قسمتی از زندگینامه شهید بابایی با نام شوق پرواز تولید و اکران شد.

 

جدیدترین مطالب سایت