بهترین انشا در مورد حضرت فاطمه (س)

مجموعه : انشا
بهترین انشا در مورد حضرت فاطمه (س)

نزدیک بـه ایام فاطمیه هستیم و اینروزها یکی از بهترین موضوعات برای نوشتن، انشا درباره حضرت فاطمه «س» میباشد. دختر حضرت محمد «ص» یکی از محبوب ترین انسانها نزد خداوند اسـت و ایشان مادر ائمه مطهر اسلام می باشند. ما در این قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شما همراهان عزیز لیستی از انشاهایی در مورد شهادت حضرت فاطمه «س» را منتشر کرده ایم.

 

گلچینی از انشاهایی در مورد شهادت حضرت فاطمه

یادمه که بچه که بودم سر زنگ انشا همیشه غصم می‌گرفت که امروز قرار معلم چه موضوعی رو برای انشاء مشخص کنه چون واقعا برام سخت بود اما همین حالا که فکر می کنم می بینم چه اشتباهی کردم کاهش اون زمان نوشتن انشاء رو جدی می گرفتم خب اون موقع شرایط با همین حالا فرق داشت مثلاً 10 سال پیش انقدر استفاده از اینترنت و دسترسی بـه دنیایی از ایده مثل هم اکنون راحت نبود.

 

هدف ما از انتشار انشاء و مطالب اینچنینی ایده پردازی برای دانش آموزان اسـت، نه راحت کردن کار آنها بخاطر همین از دانش آموزان خواهشمندیم که از کپی کردن مطالب پرهیز کنند و ایده بگیرند و خودشان انشا بنویسند.

 

1. انشا درباره حضرت فاطمه به زبان کودکانه

انشا درباره حضرت فاطمه به زبان کودکانه

روزی که حضرت فاطمه «س» بـه دنیا آمد پدر ایشان یعنی حضرت محمد «ص» و مادرش یعنی حضرت خدیجه «س» بسیار خوشحال و شاد بودند. پیامبر اسم دخترشان را فاطمه گذاشتند که بـه معنای جدا شده از بدی ها اسـت. در آن زمان در بین مردم عربستان دختر دار شدن خوب نبود و هر کس پسری نداشت او را مسخره میکردند و میگفتند نسل تو ادامه پیدا نمیکند.

 

در حالیکه بعد از تولد حضرت فاطمه «س» سوره کوثر بـه پیامبر نازل شد و این سوره در واقع جواب خداوند بـه افرادی بود که پیامبر را مسخره میکردند زیرا خدا بـه پیامبر فرمود که نسل آنها ادامه پیدا نخواهد کرد. پیامبر «ص» دخترش را خیلی دوست داشت و او را می بوسید و میگفت که فاطمه بوی بهشت می‌دهد.

 

حضرت فاطمه زهرا دختری مهربان و دوست داشتنی بود.

او در دوران کودکی مادرش را از دست داد و زمانی که بت پرستان پیامبر را آزار و اذیت میکردند و در کوچه و بازار بـه سوی او سنگ پرتاب می‌کردند حضرت فاطمه با چشم پر از اشک از پدرش مراقبت میکرد. بـه همین خاطر اسـت که پیامبر بـه دخترش ام ابیها می‌گفت که یعنی فاطمه مانند مادر پدرش اسـت. حضرت فاطمه «س» پاک ترین خانم دنیا اسـت که از او نسل پاک بـه جای مانده اسـت.

 

او با حضرت علی «ع» پسر عموی پیامبر و امام اول ما شیعیان ازدواج کرد و چهار فرزند یعنی امام حسن «ع»؛ امام حسین «ع»؛ حضرت زینب «س» و حضرت ام کلثوم «س» را بـه دنیا آورد. حضرت فاطمه بعد از رحلت پیامبر و بـه دلیل اتفاقات تلخ بعد ازآن صدمه دید و بـه شهادت رسید. حضرت مهدی 0عج» از فرزندان نسل حضرت زهرا «س» و آخرین امام ما شیعیان اسـت و ما تولد مادرشان را بـه ایشان تبریک میگوییم.

 


مطالب مشابه: پروفایل شهادت حضرت فاطمه | عکس های تسلیت شهادت حضرت فاطمه «س»


 

2. انشا با موضوع زندگی حضرت فاطمه

انشا با موضوع زندگی حضرت فاطمه

حضرت فاطمه «س» درسال پنجم بعثت به دنیا آمد. پدرش حضرت محمد «ص» و مادرش خدیجه بود.حضرت محمد، دخترش را بسیار دوست داشت و درباره اش می فرمود: فاطمه پاره ی تن مـن اسـت. هر کس او را اذیت کند مرا اذیت کرده و هر کس او را خشنود کند مرا خشنود کرده اسـت.

 

حضرت فاطمه در نوجوانی با حضرت علی «ع» ازدواج کرد او برای شوهرش بهترین همسر و برای فرزندانش بهترین مادر بود. کارهای خانه را انجام می داد و در نگه داری و آماده کردن وسایل زندگی زحمت می‌کشید… او زندگی ساده و پاکیزه ای داشت و بـه لباس گرانبها اهمّیّت نمی داد. او بسیار عالم و خوش اخلاق بود و در پرستش خدا و رعایت حجاب کوشش میکرد.

 

او بانوی نمونه ی اسلام اسـت.

حضرت علی «ع» درباره ی رفتار خود و حضرت فاطمه می فرمود: بـه خدا قسم در تمام زندگی کاری نکردم که فاطمه ناراحت شود فاطمه هم هیچوقت مرا ناراحت نکرد حضرت فاطمه دو پسر بنام حسن و حسین«ع» و دو دختر بنام زینب و امّ کلثوم داشت. نسل پیامبر از فرزندان فاطمه بـه وجود آمد.یازده امام گرامی مـا از نسل حضرت فاطمه هستند.

 

حضرت فاطمه فرزندانش را بسیار دوست داشت. آنها را با اخلاق و آداب اسلامی تربیت کرد. حضرت فاطمه «س» در سوم ماه جمادی الثانی در سنّ ۱۸ سالگی بر اثر صدمات و ضربات وارده توسط مخالفان و دشمنان آن حضرت شهیدشدند. بدنش را در شهر مدینه بـه خاک سپردند. اما جای قبرش معلوم نیست.نام دیگر حضرت فاطمه «س» ؛”زهرا” اسـت.

 

3. انشا در مورد شهادت حضرت فاطمه و ایام فاطمیه

انشا در مورد شهادت حضرت فاطمه و ایام فاطمیه

حضرت فاطمه الزهرا دختر گرامی پیامبر مسلمانان اسـت که در سن 18 سالگی در اوج جوانی درگذشت. فاصله بین رحلت پیامبر اسلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها را ایام فاطمه می‌نامند و بـه همین مناسبت شهادت حضرت فاطمه را در ایام فاطمیه گرامی میدارند. من انشای خودرا در مورد شهادت حضرت فاطمه ایام فاطمیه آغاز می کنم. با نام خدا انشایم را که درباره ایام فاطمیه و توصیف آن اسـت شروع میکنم.

 

بدنه:

حضرت فاطمه «س» تنها فرزند حضرت محمد «ص» و حضرت خدیجه «س» اسـت که در اول ربیع الاول در سن 9 سالگی بـه همسری امام علی «ع» در آمد و حاصل این ازدواج پر برکت 5 فرزند بـه نام های‌ حسن و حسین و ام کلثوم و زینب و محسن بود. میباشد. حضرت فاطمه جایگاه ویژه ای در بین مسلمانان دارد، از این رو شیعیان، فاطمه «س» را الگوی خود می‌ دانند و در سال روز شهادت حضرت فاطمه که بـه ایام فاطمیه معروف اسـت، عزاداری می‌ کنند.

 

فاطمیه روزهایی که شیعیان بـه‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه «س»؛ عزاداری می کنند. با توجه بـه این که دو قول 13 جمادی‌الاول و 3 جمادی‌الثانی درباره شهادت حضرت فاطمه شهرت بیشتری دارد. روزهای یازدهم تا سیزدهم جمادی‌الاول فاطمیه اول و روزهای سوم تا پنجم جمادی‌الثانی فاطمیه دوم نامیده شده اسـت.

 

در ایام فاطمیه در برخی کشورها هم چون ایران، عراق، پاکستان و آذربایجان عزاداری برپا می شود. همچنین روز سوم جمادی‌الثانی در ایران، تعطیل رسمی اسـت و بعضی از مراجع تقلید در مراسم عزاداری این روز حضور می یابند.

 

همچنین هم زمان با ایام فاطمیه در برخی شهر های ایران بـه‌ویژه قم نمایشگاه‌هایی با عنوان کوچه‌های‌ بنی‌هاشم برای بازدید عمومی برگزار می شود و در آن نمایی از بقیع، غدیر خم و فدک بـه نمایش گذاشته میشود.

 

بانو! مزار تـو در سینه عاشقان توست.پس از تـو تمام یاس های زمین، کبود می رویند.

حضرت زهرا «س» اولین شهیدی اسـت که در راه قیام علیه باطل بـه شهادت رسید. از خلقت فاطمه زهرا«س» تمام زن ها حرمت و آبرو یافتند. از تـو برایمان تسبیحی بـه یادگار مانده که پس از هر نماز بـه آسمان می برَدِمان.

 

چگونه تـو را زخم زدند که رخ از تمام اهل زمین پنهان کردی یا فاطمه؟ خورشید واپسین تـو تنها امید ماست. ای دامن تـو چشمه آن آفتاب ها. در بهاری غریبانه هرچند، لاله ها بی تـو در خون نشستند بعد تـو یازده سرو سرسبز هفت پشت خزان را شکستند. چگونه گریه های فاطمه«س» عرش را به لرزه می انداخت، ولی مردمان غافل شهرش را از خواب بیدار نکرد؟

 

نتیجه:

فاطمه زهرا «علیها السلام» در نزد شیعیان گرچه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان بـه خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین «علیهم السلام» می باشد.

 

4. انشاء درباره ایام فاطمیه برای کلاس سومی ها

انشاء درباره ایام فاطمیه برای کلاس سومی ها

انشاء درباره ایام فاطمیه برای کلاس سومی ها تا چند روز پیش نمیدانستم که ایام فاطمیه یعنی چه ؛ با شب های‌ قدر و ماه محرم آشنایی داشتم اما وقتی از تلویزیون پیام تسلیت بـه مناسبت ایام فاطمیه رو شنیدم از مامانم پرسیدن که ایام فاطمیه یعنی چی ؟

 

مامانم گفت ماه محرم یادته که برای عزادارای امام حسین بـه مسجد محلمون می رفتیم گفتم اره یادمه مادرم گفت ایام فاطمیه برای شهادت مادر امام «ع» یعنی حضرت فاطمه اسـت.

 

حضرت فاطمه زمانی که پسرش محسن را باردار بود بـه خاطر حمله عمر و ابوبکر دشمنان حضرت علی علیه السلام بـه شهادت رسید و پیکر پاک ایت بانو را حضرت علی «ع» شبانه دور از چشم همه ی او را در مکانی که هیچکس ازآن اطلاعی ندارد بـه خاک سپرد. و دنیا در ایام فاطمیه در سوگ این بانوی عزیز می‌نشینند. مادرم گفت دخترم ؛ برای ما حضرت فاطمه خیلی با ارزشند زیرا مظهر پاکی و عفاف برای ماست.

 

5. انشا فاطمیه 

انشا فاطمیه 

او، الگوی همه ی زنان عالمْ در زندگی، راز و نیاز، عبادت، اخلاق و ایمان بود. همسری مهربان و فداکار برای حضرت علی علیه السلام و مادری دل سوز و شایسته برای فرزندانش و الگویی نمونه برای همه ی زنان و مادران بود. او، دختر پیامبر بود و در اخلاق و عبادتْ مانندی نداشت. در هنگام ولادت با برکتش، آسمان از برکت وجود او نورْباران بود. می دانی نام آن حضرت چیست؟ آری درست حدس زدی، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام .

 

امروز همه ی دنیا عزادارند. امروز همه ی دل ها غمگین و پرغصه اند. امروز از چشم ها باران اشک جاری اسـت. امروز، روزِ شهادت مظلومانه مادر اهل بیت و ائمه، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام اسـت؛ روزی که فرشتگان هم از این غمِ بزرگ، غمگین و گریانند. امروز سوم جمادی الثانی، و بـه روایتی، روز شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام اسـت.

 

چند وقتی می شد که حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در بستر بیماری افتاده بود. آن روز تلخ، حضرت فاطمه چشمهایش را باز کرد و کودکان دلبندش را نوازش نمود و وصیت های‌ خودرا بـه آنان فرمود، ولی خیلی زود چشمهایش را بست و برای همیشه دنیا را وداع گفت. حسن و حسین، زینب و ام کلثوم گریه میکردند و حضرت علی علیه السلام پریشان و غمگین از مسجد بـه خانه آمد، ولی حضرت زهرا علیهاالسلام برای همیشه از دنیا رفته بود و علی و کودکانش را تنها گذاشته بود.

 

6. انشا در مورد حضرت فاطمه

انشا در مورد حضرت فاطمه

حضرت فاطمه «س»؛ بانوی بزرگ اسلام و یکی از بانوان برتر بهشتی اسـت که بالاترین جایگاه را نزد خداوند دارد. هر یک از مسلمانان و شاید بهتر بگوییم انسان‌ها، در زندگی خود بـه این بانوی پاک‌سرشت، بـه نوعی مدیون هستند. شاید پربیراه نباشد که بگوییم، خداوند بخشی از برکات زمین را بـه یمن وجود چنین انسان‌هایی، بـه ما ارزانی داشته اسـت.

 

بندهای بدنه «متن نوشته»

حضرت فاطمه، دختر بزرگوار پیامبر اسلام «ص» و همسر باوفا و مهربان حضرت علی «ع»؛ سال ها غمخوار پدر و یار و یاور شوهر بوده اسـت. او کسی اسـت که علی «ع» در غم فراغش، سر در چاه کرده و در آن جا گریسته اسـت. امام عسکری «ع» در مقام حضرت فاطمه «س» فرموده‌اند که؛ “ما حجت خدا بر مردم هستیم، اما فاطمه حجت خدا بر ماست.”

 

بـه این صورت می توانیم مقام و جایگاه حضرت فاطمه «س» را در عالم هستی بهتر درک کنیم. باید گفت که حضرت زهرا «س»؛ مادر بزرگوار هستی و مادر تمام مردم سرگشته‌ای اسـت که راه خود در مسیر حقیقت را گم کرده‌اند. بـه همین دلیل با تمسک بـه دامن ایشان، شاید بتوانیم در مسیر هدایت قرار گرفته و خودرا بـه دروازه‌های‌ طلایی بهشت نزدیک کنیم.

 

حضرت محمد «ص»؛ پیامبر عظیم الشان اسلام، در جایی گفته‌اند که؛ “فاطمه «س» پاره تن من اسـت. هر کس که او را بـه خشم آورد، من را بـه خشم آورده اسـت و هر که من را بـه خشم آورد، خداوند را بـه خشم آورده اسـت.” این حدیث حاکی ازآن اسـت که پیامبر اسلام تا چه اندازه مقام فاطمه را ارزشمند دانسته و جایگاه این بانوی ممتاز را آشکار می‌سازد.

 

بند نتیجه‌گیری «جمع‌ بندی»

بهتر اسـت بـه جای سوگواری در مراسم عزاداری حضرت فاطمه «س»؛ بـه مقام حقیقی ایشان و درس‌هایی که میخواستند بـه بشریت بدهند، بپردازیم. با مطالعه در زندگی و احوال این بانوی بزرگوار، میتوانیم انسان‌های‌ بهتری باشیم و راه سعادت در دنیا و آخرت را پیدا کنیم.

 

7. انشا در مورد حضرت فاطمه الزهرا «س» با مقدمه و نتیجه گیری

انشا در مورد حضرت فاطمه الزهرا «س» با مقدمه و نتیجه گیری

مقدمه:

حضرت زهرا «ع» دختر و فرزند پاک از پدری مهربان و مادری فداکار بـه نام خدیجه متولد شده اسـت، پیامبر اسلام چون فرزند پسری نداشتند، اعراب گمان میکردند که دیگر نسل پیامبر ادامه نخواهد یافت و پیامبر نسلی نخواهد داشت. غافل از این که این بانوی ناب و رستگار همسر علی «ع» شدند و با تولد امام حسن و امام حسین «ع» تاریخ اسلام و جهان دگرگون شد و خداوند هرکس را که بخواهد بـه عرش میرساند.

 

بدنه:

حضرت زهرا «ع» بانویی دانشمند و صدیق و رستگار بودند که موجب فروغ نور خانه حضرت محمد شده بود. او که بـه نام ام ابیها شناخته شده بود، در سن بسیار پایین ازدواج کردند و ثمره ازدواجشان تاریخ جهان را دگرگون کرد. این بانوی ناب پایه گذار نسلی اسـت که بیش از ۱۴ قرن هنوز بر تارک جهان می درخشد، او که نمونه کامل یک زن و همسر و مادری عالی بود، رفتارهای بسیار نابی از خود بر جای گذاشته که هنوز هم سرآمد زنان و بانوان اسـت.

 

او حتی در مقابل یک نابینا مراقب حجاب و چشم خود بود. بانویی که بوی خوش اخلاق و رفتارش در کوچه باغ های‌ مکه و مدینه بـه مشام میرسد. او که همدم تنهایی و بی کسی حضرت علی و پدر گرامی شان بودند در سن بسیار پایین بـه شهادت رسیدند. این دردانه نبی، یاس بی ادعایی بود که بـه جرم مسلمان بودن بـه دست کفار در لای در ماندند و پهلویشان شکست.

 

ای همه ی خوبی و عشق و مهر، تو بانوی پرفروغ دنیای اسلام هستی که مرد اول اسلام، یعنی علی «ع» سال ها در فراقت چون شمع سوخت و اشک ریخت. ای گل ناب باغ محمدی، ای یاس پرپر اسلام، تو را الگوی رفتار خود قرار می‌دهیم و از رفتارهای تو پیروی می کنیم. تمام دختران و مادران ما نام فاطمه را دوست دارند و برایت ارزش خاصی قایل هستند.

 

نتیجه گیری:

حضرت زهرا الگوی بانوان ناب و اصیل ایرانی و مسلمان اسـت. بر همه ی ما زنان مسلمان فرض و واجب اسـت که از ایشان پیروی کرده و رفتارها و کردارهایش را الگوی کار خود قرار دهیم. فرزندانمان را با مکتب او بزرگ کنیم و مانند او صداقت و درستکاری را سرلوحه کار خود قرار دهیم. مانند ایشان در زندگی درستکار باشیم و در تمام مراحل زندگی خود مرحله بـه مرحله ایشان را سرمشق قرار دهیم.

 

8. انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا برای نوجوانان

انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا برای نوجوانان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ. فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَآنْحَرْ. إِنَّ شَآنِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ

بـه نام خداوند بخشنده مهربان. ما تو را کوثر دادیم. پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى کن. دشمنت‏ خود بى‏ تبار خواهد بود. سوره کوثر در زمان بـه دنیا آمدن حضرت فاطمه «س» فرزند گران قدر حضرت محمد «ص» و حضرت خدیجه «س» بر پیامبر نازل شد چرا که در آن زمان پیامبر را بـه دلیل دختر دار شدن ابتر می نامیدند و خداوند این سوره را در شان حضرت فاطمه نازل کرده اسـت.

 

این بانوی بزرگوار روز بیستم جمادی الثانی در شهر مکه بـه دنیا آمدند، در خانه ای که بارها جبرئیل بر پیامبر نازل شده بود.

 

ایشان در پیشگاه خداوند 9 اسم مخصوص دارند: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا. اما نام رسمی ایشان فاطمه بود، این نام را حضرت رسول بـه امر خداوند برای دخترش انتخاب کردند.
مهمترین کنیه ایشان ام ابیها بود که پیامبر برای ابراز محبت شدید خود برای آن حضرت انتخاب کردند زیرا پیامبر در برابر حضرت فاطمه می ایستادند و دست او را می بوسیدند و بسیار تکریم مینمودند.

 

آن بانوی پاک زندگی کوتاه دنیوی داشتند که سرشار از صبر و شکیبایی و ایمان و تقوا بود و از دامان ایشان و حضرت علی «ع» نسل بهترین انسان های‌ جهان هستی و بهترین خلیفه های‌ خداوند بر روی زمین رشد یافتند تا چراغ هایی باشند برای نشان دادن مسیر توحید برای ما انسانها که از گمراهی نجات پیدا کنیم.

 

مادر یازده انسان برتر دو عالم در چنین روزی پا بـه دنیا نهاده اسـت، روزی که حور العین و اهل بهشت نیز برای آن بـه هم تبریک و بشارت گفتند. ایشان آمدند تا زنان بی سرمشق و الگو نمانند و راه معنویت بی چراغ نماند.

 

9. انشا توصیفی درباره حضرت فاطمه زهرا

انشا توصیفی درباره حضرت فاطمه زهرا

حضرت فاطمه «س»؛ بانوی بزرگ اسلام و یکی از بانوان برتر بهشتی اسـت که بالاترین جایگاه را نزد خداوند دارد. هر یک از مسلمانان و شاید بهتر بگوییم انسان‌ها، در زندگی خود بـه این بانوی پاک‌سرشت، بـه نوعی مدیون هستند. شاید پربیراه نباشد که بگوییم، خداوند بخشی از برکات زمین را به یمن وجود چنین انسان‌هایی، بـه مـا ارزانی داشته اسـت.

 

حضرت فاطمه، دختر بزرگوار پیامبر اسلام «ص» و همسر باوفا و مهربان حضرت علی «ع»؛ سال ها غمخوار پدر و یار و یاور شوهر بوده اسـت. او کسی اسـت که علی «ع» در غم فراغش، سر در چاه کرده و در آن جا گریسته اسـت. امام عسکری «ع» در مقام حضرت فاطمه «س» فرموده‌اند که؛ “مـا حجت خدا بر مردم هستیم، اما فاطمه حجت خدا بر ماست.”

 

بـه این صورت میتوانیم مقام و جایگاه حضرت فاطمه «س» را در عالم هستی بهتر درک کنیم.

باید گفت که حضرت زهرا «س»؛ مادر بزرگوار هستی و مادر تمام مردم سرگشته‌ای اسـت که راه خود در مسیر حقیقت را گم کرده‌اند. به همین دلیل با تمسک بـه دامن ایشان، شاید بتوانیم در مسیر هدایت قرار گرفته و خود را به دروازه‌های طلایی بهشت نزدیک کنیم.

 

حضرت محمد «ص»؛ پیامبر عظیم الشان اسلام، در جایی گفته‌اند که؛ “فاطمه «س» پاره تن مـن اسـت. هر کس که او را بـه خشم آورد، مـن را به خشم آورده اسـت و هر که مـن را به خشم آورد، خداوند را به خشم آورده اسـت.” این حدیث حاکی ازآن اسـت که پیامبر اسلام تا چـه اندازه مقام فاطمه را ارزشمند دانسته و جایگاه این بانوی ممتاز را آشکار می‌سازد.

 

نتیجه‌گیری

بهتر اسـت به جای سوگواری در مراسم سوگواری حضرت فاطمه «س»؛ بـه مقام حقیقی ایشان و درس‌هایی که میخواستند بـه بشریت بدهند، بپردازیم. با مطالعه در زندگی و احوال این بانوی بزرگوار، میتوانیم انسان‌های بهتری باشیم و راه سعادت در دنیا و آخرت را پیدا کنیم.

 

10. تحقیق درمورد ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه

تحقیق درمورد ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه

ایام فاطمیه، روزهایی اسـت که شیعیان بـه مناسبت شهادت حضرت فاطمه«س» عزاداری میکنند. بـه جهت شهرت سیزده جمادی‌الاول و سوم جمادی‌ الثانی بـه عنوان تاریخ شهادت حضرت فاطمه، ایام فاطمیه بـه فاطمیه اول و فاطمیه دوم نامگذاری شده اسـت. روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم جمادی‌ الاول فاطمیه اول و روزهای سوم، چهارم و پنجم جمادی‌الثانی فاطمیه دوم نامیده شده اسـت. البته برخی از دهم تا بیستم جمادی‌الاول را فاطمیه اول و از یکم تا دهم جمادی‌الثانی را فاطمیه دوم میدانند.

 

روز دقیق شهادت حضرت فاطمه «س» مشخص نیست و در این باره اختلاف‌ نظر وجوددارد.

بـه گفته سید محمدجواد شبیری از نویسندگان دانشنامه فاطمی، قول بـه شهادت فاطمه «س» در سوم جمادی‌الثانی نزد شیعه مشهورتر اسـت

 

در ایام فاطمیه در شهر های مختلف ایران مراسم عزاداری برگزار میشود. این مراسم از زمان تعطیل شدن سوم جمادی‌الثانی بـه عنوان روز شهادت حضرت فاطمه در ایران رونق بیشتری گرفته اسـت و درسال ۱۳۷۹ش بـه پیشنهاد آیت‌الله وحید خراسانی و بر اساس تصویب دولت جمهوری اسلامی ایران، روز ۳ جمادی‌ الثانی بـه‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه «س» تعطیل رسمی اعلام شد و سوگواران فاطمی در دسته‌های‌ عزاداری که بـه سمت حرم حضرت معصومه«س» پیاده‌روی میکنند

 

حضرت زهرا«س» در 20 جمادی الثانی بین 35 تا 45 عام الفیل پیش از هجرت در مکه مکرمه چشم بـه جهان گشود و در 13 جمادی‌الاول یا 3 جمادی‌الثانی 11 هجری قمری در مدینه ندای حق را لبیک گفت و شعیان هر سال در ایام فاطمیه، با برگزاری مجالس عزا، بـه سوگواری می پردازند.

 

در روایات شیعه، 2 تاریخ برای شهادت فاطمه زهرا«س» وجوددارد، ایام فاطمیه در فاصله بین 13 جمادی‌الاول تا 3 جمادی‌الثانی اسـت، مراسم ایام فاطمیه 6 روز میباشد، 3 روز در ماه جمادی‌الاول و 3 روز در ماه جمادی‌الثانی. ایام فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی‌الاول اسـت و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی‌الثانی میباشد که شیعیان بـه عزاداری برای شهادت حضرت فاطمه دختر پیامبر اسلام«ص» میپردازند.

 

11. انشاء درباره ایام فاطمیه برای کلاس چهارمی ها

انشاء درباره ایام فاطمیه برای کلاس چهارمی ها

انشاء درباره ایام فاطمیه برای کلاس چهارمی ها همه ی ما با ماه محرم و ماه مبارک رمضان و روز های‌ و شب های‌ عزاداری و امام حسین «ع» و امام علی «ع» آشنایی داریم اما بـه نظر من حضرت فاطمه در این بین کمی مظلوم واقع شده نمیدونم شاید بخاطر بی نام و نشان بود بارگاه ایشان و یا حتی مشخص نبودن تاریخ دقیق شهادت این بانو اسـت.

 

در کل ؛ خانواده من برای این ایام ارزش خاصی قائل هستند و با فرا رسیدن ایام فاطمیه مادر پرچم روضه را از کمد در می آورد و بـه سر در خانه ما می آویزد تا همسایه ها بدانند که در روز ها در منزل ما مراسم عزاداری برپاست. در این ایام یکی از همسایه های‌ ما برای خواندن روضه حضرت فاطمه بـه منزل ما می‌آید یادم میاد که یک‌بار که داشتم بـه صحبت ایشان گوش میکردم شنیدم که میگفت :

 

چند وقتی می شد که حضرت فاطمه زهرا «س» در بستر بیماری افتاده بود. آن روز تلخ، حضرت فاطمه چشمهایش را باز کرد و کودکان دلبندش را نوازش نمود و وصیت های‌ خودرا بـه آنان فرمود، ولی خیلی زود چشمهایش را بست و برای همیشه دنیا را وداع گفت.

 

حسن و حسین، زینب و ام کلثوم گریه میکردند و حضرت علی علیه السلام پریشان و غمگین از مسجد بـه خانه آمد، ولی حضرت زهرا علیهاالسلام برای همیشه از دنیا رفته بود و علی و کودکانش را تنها گذاشته بود. من با تمام وجودم این صحنه رو در ذهنم تصور کردم و تا مدت ها با هر بار یاد آوری اشک در چشمانم حلقه می زد.

 

12. انشا فاطمیه 

انشا فاطمیه 

بانو! مزار تو در سینه عاشقان توست.پس از تو تمام یاس های‌ زمین، کبود می رویند.

حضرت زهرا«س» اولین شهیدی اسـت که در راه قیام علیه باطل بـه شهادت رسید.

از خلقت فاطمه زهرا«س» تمام زن ها حرمت و آبرو یافتند.

از تو برایمان تسبیحی بـه یادگار مانده که پس از هر نماز بـه آسمان می برَدِمان.

چگونه تو را زخم زدند که رخ از تمام اهل زمین پنهان کردی یا فاطمه؟

«خورشید واپسین تو تنها امید ماست

ای دامن تو چشمه آن آفتاب ها»

«در بهاری غریبانه هرچند، لاله ها بی تو در خون نشستند بعد تو یازده سرو سرسبز هفت پشت خزان را شکستند»

چگونه گریه های‌ فاطمه«س» عرش را بـه لرزه می انداخت، ولی مردمان غافل شهرش را از خواب بیدار نکرد؟

زخم هایی که بر پیکرت زدند، کمترین رنجی بود که در این دنیا کشیدی. درد تو از زخم دیگری بود.

دامنت را رها نمیکنم وگرنه سر از دامان گمراهی درمی آورم.

شهادت تو آغاز شهادت های‌ پی در پی تاریخ بود.

فاطمه«س»؛ رایحه بهشتی اسـت که مشام کفر هرگز او را نخواهد شنید.

 

13. تعریف یک حکایت

تعریف یک حکایت

ازآن جایی که معلم از ما خواسته انشایی با موضوع حضرت فاطمه «س» بنویسیم، من تصمیم گرفتم داستانی از زندگی این بانو را تعریف کنم. این داستان بـه ماجرای ازدواج حضرت فاطمه «س» و امام علی «ع»؛ مربوط میشود. این داستان بسیار عبرت‌آموز اسـت و با مرور کردن آن، درس انسانیت و مهربانی را خواهیم آموخت.

 

بندهای بدنه «متن نوشته»

حضرت علی «ع»؛ پیشنهاد خود یا همان خواستگاری برای ازدواج با حضرت فاطمه «س» را مطرح ساخته و پیامبر اکرم نیز با آن موافقت نمودند. پیش از روز عروسی و ازدواج این دو بزرگوار، حضرت محمد «ص»؛ لباسی بـه عنوان لباس عروسی بـه دخت گرامی خویش یعنی حضرت زهرا، هدیه دادند.

 

این لباس زیبا، لباس عروسی دختر پیامبر بود و حتما میدانید که برای هر دختری لباس عروسی، دوست داشتنی‌ترین لباس زندگی‌اش اسـت. اما چند روز مانده بـه روز عروسی، زنی تهی‌دست بـه درب خانه آمده و با آه و زاری از حضرت فاطمه زهرا خواست که بـه او کمکی کند. بـه زودی مراسم عروسی دختر زن بود و او پولی نداشت تا لباس عروسی برای دختر خویش فراهم سازد.

 

حضرت فاطمه زهرا، بی‌درنگ و بدون آن که بـه فکر خویش باشد، بـه یاد آیه 92 سوره آل عمران افتاد و لباس عروسی هدیه پدر را بـه زن فقیر بخشید. زن دعاکنان ازآن جا روانه شد. خداوند در این آیه فرموده اسـت؛

 

“لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّى تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَىْ ءٍ فَإِنَّ اللّه َ بِهِ”

شما هرگز بـه مقام نیکوکاران و خاصان خدا نخواهید رسید مگر از انچه دوست می‌دارید و محبوب شماست در راه خدا انفاق کنید، و انچه انفاق کنید خدا بر آن آگاه اسـت.

 

بند نتیجه‌گیری «جمع‌ بندی»

عمل نیکوی حضرت فاطمه زهرا در ایثار و بخشیدن چیزی که برای خود او بسیار ارزشمند بود، برای همیشه در دفتر تاریخ باقیمانده و خواهد ماند. از این ماجرا درس می گیریم که برای انفاق کردن باید بهترین خودرا داده و گذشتی در این اندازه داشته باشیم.

 


مطالب مشابه: دعایی که حضرت محمد «ص» به فاطمه زهرا آموخت


 

14. انشاء کودکانه درباره حضرت فاطمه برای تمامی پایه ها

انشاء کودکانه درباره حضرت فاطمه برای تمامی پایه ها

مقدمه:

فاطمه یاس کبود نبی اسـت که خار چشم دشمن بود و موجب فخر و مباهات علی و اهل بیت رسول اکرم «ص» این بانوی ناب که رایحه بهشتی هم بود، همواره در بین زنان مسلمان جایگاهی ویژه دارد و موجب فخر و مباهات مسلمان اسـت. این بانوی خودساخته و والامقام همواره در راه تعالی اسلام در حال مجاهدت و تلاش بود.

 

بدنه:

حضرت فاطمه گل خوش بوی باغ رسول اسـت که بوی خوشش قرن ها در کوچه باغ اسلام حس می شود. این بانوی رستگار همیشه در هرحال در کنار پیامبر و حضرت علی ع بود و در راه مبارزه هیچوقت از پای ننشست. فرزندان عزیزش همواره در راه نشر دین و هدایت مردم، بیشترین زحمت را کشیدند. امام حسن و امام حسین که تمام هستی خودرا در راه اسلام فدا کردند، دو فرزند ایشان هستند.

واقعه عظیم کربلا دستاورد هدایت این بانوی عظیم اسـت. حضرت زینب که پیام آور بزرگ قصه بی مانند کربلا اسـت، دختر این فرشته بزرگ اسلام اسـت. وقتی تاریخ را خوب و دقیق مطالعه کنیم،خواهیم دید که شالوده و رکن اسلام را ایشان پایه گذاری کرده اند و در راه نشر آن هم زحمت فراوان کشیده اند.

 

حضرت فاطمه «س» که نسل امامان شیعه از ایشان اسـت می‌تواند بـه عنوان یک الگوی کامل اخلاق و رفتارهای اجتماعی و سیاسی درنظر گرفته شود. شاید اگر این بانوی بزرگ نبودند، دین مبین اسلام بـه این مرحله نرسیده بود و در همان سال های نخست راکد و بی صدا از میان می رفت.

 

نتیجه گیری:

فاطمه نه تنها مادر حضرت امام حسن و حسین اسـت، بلکه الگوی کامل یک مبارز بزرگ اسـت که در کنار حضرت علی و پیامبر سختی و مشکلات نشر و گسترش دین را بر عهده گرفت. او که سال ها مورد بی مهری مردم زمانه خویش قرار گرفت بـه طرز ناجوانمردانه ای از جانب دشمنان علی «ع» مورد تهاجم قرار گرفت و بـه شهادت رسید، بر ما زنان مسلمان واجب اسـت که تا زمانی که دنیا برجاست و پایدار از ایشان پیروی کرده و ایشان را الگوی خود قرار دهیم.

 

15. انشا با موضوع حضرت زهرا

انشا با موضوع حضرت زهرا

او، الگوی همه ی زنان عالمْ در زندگی، راز و نیاز، عبادت، اخلاق و ایمان بود. همسری مهربان و فداکار برای حضرت علی علیه السلام و مادری دل سوز و شایسته برای فرزندانش و الگویی نمونه برای همه ی زنان و مادران بود. او، دختر پیامبر بود و در اخلاق و عبادتْ مانندی نداشت. در هنگام ولادت با برکتش، آسمان از برکت وجود او نورْباران بود. می دانی نام آن حضرت چیست؟ آری درست حدس زدی، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام .

 

امروز همه ی دنیا عزادارند. امروز همه ی دل ها غمگین و پرغصه اند. امروز از چشم ها باران اشک جاری اسـت. امروز، روزِ شهادت مظلومانه مادر اهل بیت و ائمه، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام اسـت؛ روزی که فرشتگان هم از این غمِ بزرگ، غمگین و گریانند. امروز سوم جمادی الثانی، و بـه روایتی، روز شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام اسـت.

 

چند وقتی می شد که حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در بستر بیماری افتاده بود. آن روز تلخ، حضرت فاطمه چشمهایش را باز کرد و کودکان دلبندش را نوازش نمود و وصیت های‌ خودرا بـه آنان فرمود، ولی خیلی زود چشمهایش را بست و برای همیشه دنیا را وداع گفت. حسن و حسین، زینب و ام کلثوم گریه می‌کردند و حضرت علی علیه السلام پریشان و غمگین از مسجد بـه خانه آمد، ولی حضرت زهرا علیهاالسلام برای همیشه از دنیا رفته بود و علی و کودکانش را تنها گذاشته بود.

 

16. انشا در مورد زندگی حضرت فاطمه و حضرت علی

انشا در مورد زندگی حضرت فاطمه و حضرت علی

ازآن جایی که معلم از مـا خواسته انشایی با موضوع حضرت فاطمه «س» بنویسیم، مـن تصمیم گرفتم داستانی از زندگی این بانو را تعریف کنم. این داستان بـه ماجرای ازدواج حضرت فاطمه «س» و امام علی «ع»؛ مربوط می شود. این داستان بسیار عبرت‌آموز اسـت و با مرور کردن آن، درس انسانیت و مهربانی را خواهیم آموخت.

 

حضرت علی «ع»؛ پیشنهاد خود یا همان خواستگاری برای ازدواج با حضرت فاطمه «س» را مطرح ساخته و پیامبر اکرم نیز با آن موافقت نمودند. پیش از روز عروسی و ازدواج این دو بزرگوار، حضرت محمد «ص»؛ لباسی به عنوان لباس عروسی بـه دخت گرامی خویش یعنی حضرت زهرا، هدیه دادند.

 

این لباس زیبا، لباس عروسی دختر پیامبر بود و حتما می دانید که برای هر دختری لباس عروسی، دوست داشتنی‌ترین لباس زندگی‌اش اسـت. اما چند روز مانده بـه روز عروسی، زنی تهی‌دست بـه درب خانه آمده و با آه و زاری از حضرت فاطمه زهرا خواست که بـه او کمکی کند. به زودی مراسم عروسی دختر زن بود و او پولی نداشت تا لباس عروسی برای دختر خویش فراهم سازد.

 

حضرت فاطمه زهرا، بی‌درنگ و بدون آن که بـه فکر خویش باشد، لباس عروسی هدیه پدر را به زن فقیر بخشید. زن دعاکنان ازآن جا روانه شد. شما هرگز بـه مقام نیکوکاران و خاصان خدا نخواهید رسید مگر از انچه دوست می‌دارید و محبوب شماست در راه خدا انفاق کنید، و انچه انفاق کنید خدا بر آن آگاه اسـت.

 

نتیجه‌ گیری

عمل نیکوی حضرت فاطمه زهرا در ایثار و بخشیدن چیزی که برای خود او بسیار ارزشمند بود، برای همیشه در دفتر تاریخ باقیمانده و خواهد ماند. از این ماجرا درس می گیریم که برای انفاق کردن باید بهترین خودرا داده و گذشتی در این اندازه داشته باشیم.

 

17. انشاء درباره ایام فاطمیه برای کلاس پنجمی ها

انشاء درباره ایام فاطمیه برای کلاس پنجمی ها

آن روز که معلم موضوع انشاء را “ایام فاطمیه” تعیین کرد واقعا نمی دانسم که چه بنویسم در وصف این بانو و ایام شهادت ایشان. اما همین که دفتر و مداد رو بدست گرفتم و زندگینامه این بانوی مظلوم را مطالعه کردم دیدم نوشتن درباره این ایام و رشادت ها و فداکاری این بانو در این کاغذ و قلم نمی گنجد.

 

زمانیکه حضرت فاطمه در بستر بیماری بر اثر ضرباتی که عمر و ابوبکر بود زنان قریش و همسران حضرت محمد بـه دیدن او می‌آیند اما اسما بیوه جعفر ابن ابی طالب مانع ورود آنها بـه منزل می شود زیرا حضرت فاطمه در بستر بیماری بسیار نحیف و در وضعیت جسمانی بدی بود.

 

ایشان در سن بسیار کم 18 سالگی و 75 روز پس از وفات پیامبر، در مقابل چشم کودکانش بـه شهادت رسیدند و طفل معصوم او محسن نیز بـه همراه با این بانوی بزرگوار بـه شهادت رسید. ایشان قبل از مرگش وصیت کرد که او را شبانه و در خفی انجام پذیرد تا ابوبکر بـه عنوان رئیس جامعه نتواند در مراسم تشییع او شرکت کند و با آنها کاری داشته باشد.

 

18. انشا فاطمیه

انشا فاطمیه

تو ستون استحکام عرشی بانو! اینگونه بر زمین نیفت!

برخیز؛ وگرنه آسمان بر زمین سقوط خواهد کرد. برخیز و چنین رنجور بـه دیوار تکیه نده که تمام عالم بـه تو اتکا دارد.

برخیز! همه ی زخم هایت را پنهان کن تا دشمن، آرزوی پیروزی را برای خویش بـه گور ببرد.

هنوز باید باشی. هنوز اسلام نیازمند خطبه های‌ توست. هنوز امیرالمؤمنین علی«ع» انقلاب و غیرت فاطمی تو را پشتوانه خویش میـــخواهد. برخیز و با همین نیمه جان مجروح، با همین پیکر زخم خورده در کوچه های‌ شهر جاری شو.

در تمام خانه های‌ خواب برده را با دست های‌ عصمت خویش بکوب تا بیدارشان کنی؛ تا تنها ماندن حجت خداوند را بدانند و بـه پا خیزند، تا پای مال شدن وصیت و میراث رسول را سکوت نکنند.

پس از تو غمگین نباید بود.

 

اکنون که تو رفته ای، تمام دردهایت بـه اتمام رسیده اند.

اینک در جوار پیامبر خاتم نشسته ای و بدون شک، غصه هایت را سر بر دامان او از یاد می‌بری. امّا اندوه من از بی تو ماندن اسـت…؛ از تنها شدنِ حقیقت بر روی این خاک پر فریب…؛ از درد دل های‌ تلنباری که پس از تو تنها قلب پرسکوت چاه، یارای شنیدنش را خواهد داشت.

 

تو را پنهان از چشم های‌ بخیل روزگار بـه خاک سپردم تا حسرت دیدار مزارت تا قیامت، دل های‌ گنه کارشان را بـه آتش بکشد. تو را که ناموس حق بوده ای، دور از دستها و چشم های‌ نامحرم زمین دفن کردم. بگذار همه ی تا ابد بدانند دختر معصوم رسول خدا «ص» چنان از امت خویش در ستم بود که نخواست هیچکس نشان مزارش را بداند. بگذار این بی نشانی، بـه نشانه اعتراضی ابدی در دل تاریخ جاودانه شود.

 

اینک من برای روزهای بعد از این غمگینم؛ روزهایی که باید بی تو نفس کشید و سکوت کرد و خون دل خورد. من برای این دنیای ستم کار و در غفلت غمگینم که از این پس قرار اسـت نشانه های‌ خداوند را بر روی زمین، یک بـه یک بیازارند و بر گمراهی خویش بیفزایند. از این پس اندوه من ابدی اسـت؛ تا آن زمان که بـه تو بپیوندم.

 

شانه ای که پس از تابوت تو خسته و غمگین بـه خانه بازمی گردد، هیچ آرزویی جز ندیدن دنیا ندارد. دیگر دنیا با تمام فراخی اش برای من تنگ اسـت؛ وقتی تو را در هیچ جای زمین نمی‌توان سراغ گرفت. دیگر هیچکس انگار در دنیا نیست؛ وقتی بین ازدحام مردم، بانوی بهشتی من حضور ندارد.

 

آه بانو! این کلبه محقر با تو فردوس برین بود برای من…؛ برای من و فرزندانی که دیگر طاقت نگاه های‌ سوگوارشان را ندارم.

 

وقتی که تو بودی، سفره خالی و بی رونقمان گوارا بود؛ آن چنان که گویا مائده های‌ آسمانی برایمان پهن بود و گرسنگی را کنار این سفره بی نان، با شمیم بهشتی تو از یاد می بردیم.

 

بانو! هنوز زمین نیازمندت بود. هنوز گرسنگان مشتاقند که در خانه تو را بکوبند و تو افطار فقیرانه خود و خانواده ات را انفاق کنی و با لب های‌ روزه دار، از خداوند بشنوی که: «وَیُطْعِمُونَ الطّعَامَ عَلَی حُبّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً»

 

19. انشا در مورد حضرت فاطمه

انشا در مورد حضرت فاطمه

امروز می خواهم برای شما بزرگ بانوی جهان بنویسم. میدانم هر چه بگویم و بنویسم کم اسـت و نه من، که هیچکس نمیتواند از عظمت شما تمام و کمال بگوید. می دانم این کافی نیست که محبوبیت شما در بین ما شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار اسـت و بـه عنوان زنی شجاع و فداکار همیشه الگوی ما هستید. می دانم این کافی نیست که شما را بـه عنوان اولین بانوی شهیدی می دانیم که در راه قیام علیه باطل بـه شهادت رسیدید.

 

مادر جان روزگار سختی اسـت. هم چون آن شب که بـه شما رحم نکردند و آن در را هم چون خنجر بر جان شما فرو کردند ما هم نسبت بـه هم بی رحم و خشن شده‌ایم. راستی هنوز می شود بوی آن در نیم سوخته را از پشت صفحات غبار گرفته‌ تاریخ حس کرد. بـه گمانم آن در آغازی بود برای همه ی‌ ستم‌ها و ظلم‌های‌ تاریخ؛ همه ی نامهربانی‌ها و آزار و اذیتی که این روز‌ها آدم‌ها نسبت بـه هم و حتی دیگر موجودات دارند.

 

می بینی؟ چطور شهادت شما ارتباط مستقیم بر زندگی ما دارد!

پس بر ما خرده مگیر که هنوز هم برایت اشک بریزیم. این شهادت همه ی ساله جگر ما را می‌سوزاند و زخمی اسـت که کهنه نمی شود! این سوال تا همیشه پس ذهن هر کدام از ما خواهد ماند که چطور توانستند با شهادت شما ام ابی‌ها ام الائمه اینگونه آتشی ابدی برجای بگذارند که تا همیشه در تاریخ باقی بماند.

 

نمی دانم می داني یا نه! اما من هر وقت بـه گل یاس فکر میکنم و یا عطر گل یاس در هوا می‌پیچد، شما را بـه خاطر می‌آورم. همین بهانه‌های‌ کوچک کافی اسـت تا کمی آرام بگیریم و همیشه بـه یادتان باشم. ما هیچگاه شما را فراموش نمیکنیم، شما هم حواس تان بـه ما باشد. این روز‌ها بیشتر از همیشه بـه نگاه شما محتاجیم.

 

سخن پایانی

مقام والای حضرت فاطمه زهرا «س»؛ نه تنها برای شیعیان جهان، بلکه برای تمام مردم دنیا قابل احترام اسـت. شما چه جملاتی میتوانید در توصیف مقام حضرت فاطمه‌«س» بگویید و یا چه مطالبی از زندگی ایشان می دانید؟ پیشنهاد می کنیم جملات زیبا در مورد شهادت حضرت فاطمه «س» را نیز در ستاره بخوانید و از این متن‌های‌ با احساس لذت ببرید.

 

20. انشا با موضوع ستایش حضرت فاطمه زهرا «س»

انشا با موضوع ستایش حضرت فاطمه زهرا «س»

بـه تـو کوثر عطا کردیم؛ این اولین نشانه و آیت اسـت. بـه تـو‌ کوثر عطا کردیم؛ نماز بگزار و شتر قربانی کن. بـه تـو‌ کوثر عطا کردیم؛ دشمن کینه توز تـو ابتر اسـت _عاص بن وائل هم او ابتر و مقطوع النسل اسـت. بـه تـو کوثر، خیر کثیر فاطمه را عطا کردیم ؛دختری که مجسمه خیراست، فخر تمام زنان عالم اسـت.

 

وارث خانواده و ادامه دار سلسله از نبوت بـه امامت اسـت ؛ سلسله ای از نسل آدم تا ابراهیم نبی، و هر آیینه که بـه آخرین حلقه رسید و فاطمه را عطا کردیم… آخرین حلقه اتصال از نبوت بـه ریسمان ولایت و امامت… «عارفانه و عاشقانه ترین وصف از خلقت». در عصری که ننگ دختر داشتن را با زنده بـه گور کردنش پاک میکردند.

 

در عصر جاهلیتی که مرد سالاری، پدر سالاری حاکم بود، ارزش های انسانی پایمال میشد و زن این ریحانه موجود فدای جاهلیت و تعصبات بی ریشه مدفون و در آغوش خاک می‌ رفت… همین زمان تاریخ از رفتار و برخورد عاطفی و خوش خلقی پیامبر بر دخترش می گوید، نمایش عاطفه، محبت و عشق ورزیدن پدری بر فرزند دختر و کوچکش.

 

دختری که در کنار پدر بزرگ می شود، تربیت می شود، هم قدم و هم مسیر پدر می شود_ «ام ابیها» نام می گیرد!

پدری که از وداع برای سفرهایش فاطمه «س» آخرین کسی اسـت که با او وداع میکند _بعد از هر سفر یا جنگ فاطمه «س» اولین کسی اسـت که بـه سراغش میرود.

 

نقل از تاریخ اسـت پیامبر «ص» چهره و دستان مبارک فاطمه «س» را بوسه میزد [پدری دست دختر کوچکش را بوسه می‌زند] اینگونه رفتارها و ابراز محبت در دوران جاهلیت یک انقلاب و دگرگونی عظیمی در سطح جامعه اسـت! چنین رفتار هایی چشمانی را می گشود، این که انسانها از عادات نادرست و رسم و رسومات سنتی و جاهلانه جداشوند و بـه حقیقت های انسانی و معرفتی دست یابند!

 

این وجود، این حضور و رفتار انقلابی عظیم اسـت! پیامبر«ص» بسیار بر تکریم و توجه و توسل بـه اهل بیت و حضرت فاطمه زهرا «س» تاکید داشتند: مثل اهل‌ بیت مـن مثل کشتی نوح اسـت؛ هر کس بر آن سوار شد نجات یافت و هر کس تخلف نمود درآتش افتاد.

 

بخوان! فاطمه «س» پاره ای از تن مـن اسـت هر که او را بیازارد مرا آزرده اسـت. خشنودی فاطمه«س»؛ خشنودی مـن اسـت. مـن دخترم را فاطمه گذاشتم، زیرا خداوند فاطمه «س» و هر کسی که او را دوست دارد، از آتش دوزخ در امان اسـت. مورد لعنت اسـت هر کس پس از مـن بـه فاطمه «س» دخترم ظلم کند و حقش را غصب نماید…

 

رسول خدا این همه ی ی تکرار چرا؟! این همه ی ی تاکید چرا؟! بسیار روایت خوانده ام از این شرح و سرّ… که تاریخ برملا می کند راز دلهره های شما را… «پس از شهادت پدر، عمر کوتاه فاطمه «س» خود گواه در تاریخ اسـت». بانویی که از سر اخلاص قیامت بکند *** با عبور از دل صحرای قیامت زهراست.

 

21. انشاء درباره ایام فاطمیه برای کلاس ششمی ها

انشاء درباره ایام فاطمیه برای کلاس ششمی ها

امروز میخواهم برای شما از مظلوم ترین بانوی جهان، حضرت فاطمه سلام الله علیها بنویسم. می دانم هر چه بگویم و بنویسم کم اسـت و نه من، که هیچکس نمی تواند از عظمت شما تمام و کمال بگوید. می دانم این کافی نیست که محبوبیت شما در بین ما شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار اسـت و بـه عنوان زنی شجاع و فداکار همیشه الگوی ما هستید. می دانم این کافی نیست که شما را بـه عنوان اولین بانوی شهیدی میدانیم که در راه قیام علیه باطل بـه شهادت رسیدید.

 

نمی دانم میدانی یا نه! اما من هر وقت بـه گل یاس فکر میکنم و یا عطر گل یاس در هوا می‌پیچد، شما را بـه خاطر می‌آورم. همین بهانه‌های‌ کوچک کافی اسـت تا کمی آرام بگیریم و همیشه بـه یادتان باشم. ما هیچگاه شما را فراموش نمیکنیم، شما هم حواس تان بـه ما باشد. این روز‌ها بیشتر از همیشه بـه نگاه شما محتاجیم.

 

مادر جان روزگار سختی اسـت. هم چون آن شب که بـه شما رحم نکردند و آن در را هم چون خنجر بر جان شما فرو کردند ما هم نسبت بـه هم بی رحم و خشن شده‌ایم. راستی هنوز میشود بوی آن در نیم سوخته را از پشت صفحات غبار گرفته‌ تاریخ حس کرد. بـه گمانم آن در آغازی بود برای همه ی‌ ستم‌ها و ظلم‌های‌ تاریخ؛ همه ی نامهربانی‌ها و آزار و اذیتی که این روز‌ها آدم‌ها نسبت بـه هم و حتی دیگر موجودات دارند.

 

می بیني؟ چطور شهادت شما ارتباط مستقیم بر زندگی ما دارد! پس بر ما خرده مگیر که هنوز هم برایت اشک بریزیم. این شهادت هرساله جگر ما را می‌سوزاند و زخمی اسـت که کهنه نمی شود! این سوال تا همیشه پس ذهن هر کدام از ما خواهد ماند که چطور توانستند با شهادت شما ام ابی‌ها ام الائمه اینگونه آتشی ابدی برجای بگذارند که تا همیشه در تاریخ باقی بماند.

 

22. انشا فاطمیه

انشا فاطمیه

«آن که بر در می کوبد شباهنگام، بـه کشتن چراغ آمده اسـت…». توفان فرا رسید… . چه میخواهند از آشیان عاشقانه مهر و ماه؟ تو بنشین بانو! تو برنخیز بـه گشودن در؛ تو پشت در نایست! نرو…؛ همین جا بمان. آن که مشت بر در خانه ات می کوبد، با خداوند در ستیز اسـت.

 

آن که شعله بـه دست در کوچه ایستاده، فتنه نابکاری اسـت که قصد برافروختن آتشی ابدی دارد؛ آتش نفاقی که تا همیشه تاریخ خواهد سوخت. آن که ناسزا می گوید و قصد آشیان تو را دارد، کینه کهنه ای دارد که امروز سر برآورده و کمر بـه نابود کردن حقیقت بسته، غافل از آنکه خداوند هرگز نخواهد گذاشت؛ مگر نه این که خداوند «نور خودرا در همه ی جا بـه ظهور میرساند؛ هرچند کافران را خوش نیاید»؟!

 

کاش برنمی خاستی!

کاش برنمی خاستی… . تو ادامه رسول خدایی…؛ تو آمده ای تا اسلام زنده بماند و حق، سلامت باشد. تو زنده ای تا پیش روی آفتاب، سپر شوی و شمشیرهای لخت ای را که بـه سوی امام نشانه رفته اند، حواله جان خویش کنی. تو باید قیام کنی تا قامت یگانه امامت استوار بماند. تو انقلاب می کني تا مردمان غفلت زده روزگار بـه خود بیایند و ولایت را تنها نگذارند.

 

تو پشت در ایستادی و انگار قلب تمام هستی، آنجا پشت در ایستاده بود و میتپید… . در باز شد بـه روی فتنه ای ناگهان. در باز شد بـه سوی توفان اولین ظلم…؛ دری که چون خنجر بر جان تو فرود آمد… ؛ دری که راه را برای آغاز همه ی ستم های‌ تاریخ باز کرد، دری که بـه روی دشمن حق آغوش گشود و چشم مردمان خواب زده را بـه روی حقیقت بست… .

 


مطالب مشابه: 20 عکس پروفایل تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا «س»


 

در پایان

انشا در مورد حضرت فاطمه و یا سایر بزرگان اهل بیت، با ارادت قلبی نسبت بـه ایشان و نیز بازگو کردن برگی از زندگی آن‌ها همراه اسـت و هرچه بیشتر از دل برآید بیشتر بر دل مینشیند و تاثیر گذار اسـت.

جدیدترین مطالب سایت