تاثیرات رایحه های درمانی (مثل عود،اسماج…) بر کاهش استرس

تاثیرات رایحه های درمانی (مثل عود،اسماج…) بر کاهش استرس

رایحه درمانی درسال هاي‌ اخیر توجه زیادی را بـه خود جلب کرده اسـت. محصولات آروماتراپی مثل عود، اسماج، شمع خوشبو… کـه زمانی تا حدی عجیب‌وغریب بودند، اکنون در قفسه هاي‌ حتی راهروهای فروشگاه هاي‌ مواد غذایی ظاهر شده اند. شمع‌هاي‌ آروماتراپی، محصولات حمام، روغن‌هاي‌ ضروری و سایر محصولات در حال حاضر بـه طور گسترده در معرض هستند و بـه عنوان موثر در آرام کردن نوزادان، کاهش استرس و ترویج زندگی سالم شناخته شده‌اند.

 

رایحه درمانی یا آروماتراپی چیست؟

تاثیرات رایحه های درمانی (مثل عود،اسماج...) بر کاهش استرس

رایحه درمانی یک درمان شفابخش جامع اسـت کـه از عصاره گیاهان طبیعی برای ارتقای سلامت و تندرستی استفاده میکند. گاهی اوقات بـه ان اسانس درمانی میگویند. رایحه درمانی از روغن هاي‌ خوشبو برای التیام سلامت بدن، ذهن و روح استفاده می‌کند. سلامت جسمی و عاطفی را افزایش می دهد. آروماتراپی هم بـه عنوان یک هنر و هم یک علم درنظر گرفته میشود. اخیراً رایحه درمانی در زمینه هاي‌ علمی و دکتری شهرت بیشتری پیدا کرده اسـت.

 

بیشتر بخوانید: بنفشه معطر و خواص دارویی «عکس»

 

استفاده از رایحه درمانی برای کاهش استرس

تاثیرات رایحه های درمانی (مثل عود،اسماج...) بر کاهش استرس

تحقیقات نسبتا کمی در مورد رایحه درمانی در معرض اسـت. در حالی کـه مطالعات بیشتری در حال انجام اسـت، بـه اندازه برخی دیگر از داروهای تسکین دهنده استرس “اثبات شده” نیست. با این حال، در حالی کـه مطالعات بیشتری مورد نیاز اسـت، تعداد زیادی از مطالعات قبلاً مزایای آروماتراپی را نشان داده اند. از تحقیقاتی کـه تا بـه امروز انجام شده اسـت، در این جا عده اي از یافته ها آمده اسـت:

1. تحقیقات اولیه نشان می دهد کـه رایحه درمانی میتواند امواج و رفتار مغز را تغییر دهد

2. رایحه درمانی می‌تواند درک استرس را کاهش دهد، رضایت را افزایش دهد و سطح کورتیزول، “هورمون استرس” را کاهش دهد.

3. آروماتراپی اسطوخودوس در واقع برای کاهش گریه در نوزادان و التیام خواب در نوزادان و بزرگسالان نشان داده شده اسـت.

4. رایحه هاي‌ مختلف رایحه درمانی اثرات متفاوتی بر روی افراد می‌گذارد.

5. یک مطالعه نشان داد کـه ماساژ رایحه درمانی میتواند اثرات مفیدی بر اضطراب و افسردگی داشته باشد.

6. ماساژ با رایحه درمانی نسبت بـه ماساژ بـه تنهایی تسکین قوی تر و مداوم‌تری از خستگی – بـه‌ویژه خستگی ذهنی – می دهد.

 

بیشتر بخوانید: اسانس نعناع و فواید آن

 

عود به عنوان یک ابزار کاهش استرس

تاثیرات رایحه های درمانی (مثل عود،اسماج...) بر کاهش استرس

در حالی کـه رایحه درمانی «درمان همه ی چیز» جادویی ان چیزی نیست کـه گاهی اوقات بـه نظر میرسد، اما بـه نظر می‌رسد اثرات ثابت شده اي بـه عنوان کاهش دهنده استرس دارد. رایحه درمانی ابزار خوبی برای تسکین استرس اسـت، زیرا عوارض جانبی شناخته شده کمی دارد «درصورت وجود»؛ می توان از ان بـه صورت غیر فعال استفاده کرد «شـما می توانید اتاق رابا عطر پر کنید در حالی کـه بـه فعالیت هاي‌ دیگر میپردازید، استرس را دراین فرآیند از بین ببرید»؛ و بـه اسانی قابل استفاده اسـت.

 

همراه با سایر داروهای تسکین دهنده استرس «مانند ماساژ یا مدیتیشن، برای مثال»؛ برای کاهش استرس. محصولات آروماتراپی نیز بـه طور گسترده اي در معرض هستند و رایحه درمانی را بـه گزینه اي مناسب تبدیل می کنند.

رایحه درمانی می‌تواند آسان باشد، بـه خصوص برای افراد پرمشغله کـه بـه چیزی سریع نیاز دارند. در این جا چند ایده برای استفاده از آروماتراپی وجوددارد:

 

بیشتر بخوانید: فواید و خواص روغن و اسانس اسطوخودوس

 

شمع ها

تاثیرات رایحه های درمانی (مثل عود،اسماج...) بر کاهش استرس

شمع ها برای رایحه درمانی عالی هستند. روشن کردن شمع احتمالاً یکی از ساده ترین راه‌ها برای خوشبو کردن اتاق و ایجاد حس خوب اسـت، بنابر این شمع‌هاي‌ آروماتراپی تهیه کنید و بگذارید بسوزند. از شمع‌ها، مانند بخور، میتوان برای ایجاد فضای آرامش‌بخش‌تر یا بـه‌عنوان نقطه کانونی برای مدیتیشن استفاده کرد.

 

با این حال، آن ها ممکن اسـت کاربردی تر از برخی بخورها باشند زیرا دود زیادی از خود خارج نمی‌کنند. مطمئن شوید کـه شمع‌هاي‌ باکیفیتی دریافت میکنید کـه رایحه‌اي قوی بـه‌اندازه کافی در اتاق بـه مشام میدهند.

 

دیفیوزرها

تاثیرات رایحه های درمانی (مثل عود،اسماج...) بر کاهش استرس

پخش‌کننده‌هاي‌ آروماتراپی، روغن‌هاي‌ ضروری را گرفته و از طریق هوا تبخیر میکنند. این می‌تواند با کمک یک شمع یا با باتری باشد، اگر میخواهید از آتش سوزی پیش گیری کنید. پخش کننده ها عالی هستند زیرا رایحه را کاملاً مؤثر پخش می کنند. آنهایی کـه با باتری کار می کنند می‌توانند ایمن تر از شمع ها باشند – بدون آتش باز. این یکیدیگر از روش‌هاي‌ آسان برای ایجاد فضای آرامش‌بخش اسـت، و تعداد زیادی از انها نیز واقعاً زیبا بـه نظر می رسند، و بـه حال و هوای آرامش‌بخشی کـه باید ایجاد کنید، می‌افزایند.

 

محصولات بدن

تاثیرات رایحه های درمانی (مثل عود،اسماج...) بر کاهش استرس

محصولات بدن آروماتراپی عالی هستند زیرا بویی را ایجاد می کنند کـه شـما را دنبال می‌کند اما الزاماًً توسط دیگران قابل استشمام نیست «مگر این کـه خیلی نزدیک باشند کـه دراین صورت احتمالاً بدشان نمی‌آید». می توانید لوسیون آروماتراپی را بـه تمام پوست خود بمالید یا چند قطره روغن ضروری برای پوست را روی نقاط نبض بمالید و ساعت‌ها از رایحه ان لذت ببرید.

 

ماساژ دادن

تاثیرات رایحه های درمانی (مثل عود،اسماج...) بر کاهش استرس

آروماتراپی همراه با ماساژ فواید بیشتری نسبت بـه هر یک از این استراتژی ها بـه همراه دارد. اگر بـه اندازه کافی خوش شانس هستید کـه فردی را داشته باشید کـه ماساژهای رایحه درمانی رابا شـما معاوضه کند، این می‌تواند یک استراتژی فوق العاده و ارزان برای کاهش استرس باشد. در غیر این صورت، پرداخت هزینه ماساژ توسط یک متخصص میتواند ارزش پول را داشته باشد.

 

مراقبه

تاثیرات رایحه های درمانی (مثل عود،اسماج...) بر کاهش استرس

رایحه درمانی می‌تواند مزایای آرامش مدیتیشن را افزایش دهد، یک نقطه کانونی «مانند مدیتیشن بخور»؛ و مزایای کاهش استرس غیرفعال رایحه درمانی را ارائه دهد. حتی یک مدیتیشن پنج دقیقه اي نیز میتواند مزایایی بـه همراه داشته باشد. میانجی عود رایحه درمانی یا واسطه حمام رایحه درمانی را امتحان کنید.

جدیدترین مطالب سایت