آیا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟!

آیا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟!

سرمایه گذاری در طلا​ انتخاب اول اغلب افرادی است که قصد پس‌انداز یا اندوختـن سرمایه خود را دارند. اما متاسفانه اکثر افراد با معایب سرمایه گذاری در طلا آشنا نبود‌ه و در هنگام نوسانات بازار با کاهش نرخ دلار، شاهد ضررهای جبران‌ناپذیری می‌شوند.

 

احتمالا شما هم گاها با دید بلندمدت یا میان‌مدت به فکر سرمایه گذاری در طلا می‌افتید، اما به‌دلیل حرفه‌ای نبود‌ن در این مسیر از ریسک‌های احتمالی آن واهمه دارید. اصلا نگران نباشید! ما در اینجا هستیم تا بهترین روش سرمایه گذاری در طلا را به شما آموزش دهیم. قطعا پس از مطالعه این مقاله انتخاب این که سرمایه گذاری در طلا یا دلار کدام یک برای شما مناسب است، برای شما راحت خواهد بود.

 

آیا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟!

به طور قطع، سرمایه‌گذاری کار بسیار شایسته‌ای برای مقابله با تورم است؛ اما انتخاب اینکه در کجا و چه بازه زمانی سرمایه‌گذاری کنید کار آنچنان ساده‌ای هم نیست.

 

سرمایه گذاری در طلا به‌مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر از راه‌های دیگر است که اغلب افراد آنرا به غلط ساده می‌پندارند. اگر قصد سرمایه گذاری در طلا را دارید، یقینا یکی از موارد زیر را برای خرید انتخاب خواهید کرد:

 

سکه‌های طلا

جواهرات طلا

شمش طلا

وجوه طلا

و…

 

اگرچه خرید طلا همیشه راه‌حل مطئمنی برای سرمایه‌گذاری است، اما در صورت خرید بدون دانش و تجربه، امکان بروز ضررهای احتمالی در هریک از موارد فوق وجود دارد. بنابراین، سرمایه گذاری در طلا همیشه هم خوب و سودآور نیست؛ مگر اینکه سرمایه خود را در جای مطمئن‌تری برای طلا سرمایه‌گذاری کنید.

 

احتمالا این سوال برای شما پیش آمد که ” بهترین و مطمئن‌ترین راه برای سرمایه گذاری در طلا چیست؟ “ در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ تمامی سوالات ذهن خود برسید.

 

بهترین روش سرمایه گذاری در طلا چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم، روش‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در طلا و سایر فلزات گرانبها وجود دارد. خرید سکه، شمش یا جواهرات طلا، راه‌حلی سنتی و ریسک‌پذیر برای سرمایه‌گذاری هستند. امروزه با معرفی پلتفرم‌های معاملاتی دیجیتال امکان دسترسی آسان‌تر به بازار فلزات گرانبها از جمله طلا فراهم شد‌ه است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از به‌روزترین و مطئمن‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طلا هستند.

 

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) از بهترین روش های سرمایه گذاری در طلا هستند که مشکلات مربوط به تجارت و ذخیره طلا به شکل فیزیکی را ندارند. این صندوق‌ها بازدهی بالایی نسبت به طلای فیزیکی داشته و به دلیل عدم نیاز به پرداخت اجرت ساخت، بسیار مقرون به‌صرفه‌تر هستند.

 

صندوق سکه طلای کهربا کاریزما، یکی از پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا است که سودآوری بسیار قابل توجهی دارد. خرید این صندوق‌ها بدون نیاز به صرف وقت و انرژی به شکل آنلاین و تنها با پرداخت کارمزد جزئی از کارگزاری بورسی شما امکان‌پذیر است.

 

سرمایه گذاری در طلا

معایب سرمایه گذاری در طلا چیست؟

همانطور که می‌دانید، هیچ روش بدون ریسکی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. بنابراین شما با هر خریدی که انجام می‌دهید، احتمال کاهش یا از دست رفتـن سرمایه خود را می‌پذیرید.

 

عموما سرمایه گذاری در طلا و نقره روشی مطمئن‌تر برای محافظت از پول شما در برابر تورم و فروپاشی اقتصادی است؛ زیرا فلزات گرانبها کمتر آسیب‌پذیر هستند. با این حال، سرمایه گذاری در طلا نیز معایبی دارد که در ادامه مهم‌ترین آنها را ذکر می‌کنیم:

 

خرید طلای فیزیکی مستلزم تایید اصالت است

نگهداری طلا نیاز به جایی امن و بسیار مطمئن دارد که امکان سرقت در آن وجود نداشتـه باشد.

نگهداری مقدار زیادی از طلا در خزانه و صندوق امانات بانکی نیاز به صرف هزینه بالایی دارد.

هیچ تضمینی برای افزایش قیمت طلا در بازه کوتاه مدت وجود ندارد؛ زیرا قیمت آن همواره با نوسانات بازار تغییر می‌کند.

طلا برخلاف حساب‌های پس‌انداز، اوراق قرضه و سهام پرداخت‌کننده سود برای سرمایه‌گذاران درآمد یا بازده ایجاد نمی‌کند.

خرید و فروش طلای فیزیکی برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در مقادیر محدودی دارند، به علت پرداخت اجرت ساخت و کارمزد فروشنده، به‌صرف نیست.

 

سرمایه گذاری در طلا یا دلار؟!

برخی از افراد، خرید دلار را به طلا ترجیح می‌دهند تا از مشکلات مربوط به خرید فیزیکی طلا در امان بمانند. اما خرید دلار نیز براساس محدودیت‌هایی که دارد، دشوار بوده و گاها مخاطراتی نیز در پی دارد.

از آنجایی که برای خرید دلار نیاز به مراجعه به صرافی دارید، قطعا باید زمان و انرژی کافی صرف این کار کنید. پس از خرید نیز نیازمند جا و مکان مناسبی برای نگهداری هستید تا سرمایه خود را با آسودگی خاطر حفظ کنید. به دلیل ممنوعیت و جرم انگاری فروش دلار در بازار آزاد، در صورت نیاز به نقد کردن سرمایه خود نیز با مشکلاتی روبرو خواهید بود.

لازم به ذکر است که برای سرمایه‌گذاری در دلار با محدودیت حجمی در خرید و فروش و محدودیت‌های مالیاتی نیز مواجه خواهید بود. علاوه بر آن، عوامل بسیار زیادی در تعیین قیمت دلار دخیل هستند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

 

تحریم‌ها

ذخایر ارزی

پارامترهای اقتصادی

میزان عرضه و تقاضا

وضعیت اقتصادی کشور

بدون شک، با توجه به عوامل فوق پیش‌بینی نرخ دلار و افزاش یا کاهش ناگهانی آن از عهده هر کسی برنمی‌آید. بنابراین براساس نکاتی که در فوق گفتـه شد، خرید و فروش دلار آنطور هم که فکر می‌کنید ساده نیست و نیاز به دانش و تجربه خاص خود دارد.

 

صندوق سرمایه گذاری طلا

سرمایه گذاری در طلا باتوجه به مشکلات خرید دلار که در بالا گفتیم، کار عقلانی‌تری است. با این حال، باید توجه داشته باشید که برای سرمایه‌گذاری در طلا باید آموزش سرمایه گذاری در طلا را ببینید. همچنین برحسب نیاز خود منبع مناسبی برای خرید طلا انتخاب کنید.

 

صندوق‌های طلای بورسی بهترین گزینه برای سرمایه گذاری افرادی هستند که تبحر کافی در زمینه سرمایه‌گذاری ندارند.

 

مراحل خرید صندوق های طلا

برای خرید صندوق های طلا در بورس قبل از هر چیزی باید دریافت کد بورسی را انجام داده باشید. بعد از دریافت کد بورسی بورسی میتواند از طریق تمام کارگزاری ها صندوق های طلا را خریداری کنید. این نکته را هم بدانید که حتما باید در سجام قبل از همه مراحل ثبت نام کنید.

 

خلاصه

خرید طلا و سرمایه گذاری در آن، پناهگاهی امن برای زمان‌هایی است که اقتصاد کشور نامطمئن شده و یا با رکود مواجه می‌شود. به همین سبب، اکثر افراد سرمایه‌گذاری در طلا را راه‌حلی ایده‌آل برای به دور ماند‌ن از عواقب تورم و شرایط بد اقتصادی می‌دانند. خرید سکه‌های طلا و جواهرات و زیورآلات روشی متداول برای سرمایه‌گذاری در این فلز گرانبها است. در حالیکه خرید فیزیکی طلا سختی‌ها و ریسک‌های قابل توجهی دارد که در مقاله فوق به بررسی آنها پرداختیم.

 

اگرشما هم باتوجه به نکات مذکور در این مقاله مخالف خرید و نگهداری طلای فیزیکی هستید، خرید سهام شرکت‌های معدنکاری طلا و صندوق‌های طلای بورسی گزینه مطلوب‌تری برای شما خواهد بود. صندوق طلای کهربا از بهترین روش های سرمایه گذاری در طلا است که معایب خرید فیزیکی طلا را در برندارد.

جدیدترین مطالب سایت