با ارز دیجیتال بیت کوین آشنا شویم

مجموعه : رپورتاژ آگهی
با ارز دیجیتال بیت کوین آشنا شویم

بیت کوین اولین ارز دیجیتال و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها در بین بیش از 5000 ارز دیجیتال موجود در بازار است. هر کاهش یا افزایش در ارزش بیت کوین به بخش اجتناب‌ناپذیر چشم‌انداز کل بازار کریپتو تبدیل می‌شود. بیت کوین همواره به عنوان اصلی‌ترین محل سرمایه‌گذاری در بین تمامی رمز ارزها محسوب می‌شود. بااین‌حال، درک زیر و بم ارز دیجیتال بیت کوین می‌تواند به خصوص برای سرمایه‌گذاران جدید کمی مشکل باشد. ماهیت پرنوسان بازار رمز ارزها هم یک فرصت و هم یک تهدید محسوب می‌شود. پس بیایید با هم نگاه دقیق‌تری به پادشاه کریپتو و پرچم‌دار ارزهای دیجیتال بیندازیم.

 

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بدون نیاز به واسطه‌هایی نظیر بانک، خرید و فروش می‌شود. ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین است که نیاز به وجود یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات به جای اعتماد را برجسته کرد. هر تراکنش انجام شده بیت کوین در یک دفتر کل عمومی توزیع شده به نام بلاکچین ذخیره می‌شود که برای همه قابل دسترس است. این امر موجب می‌شود تا تراکنش‌ها غیرقابل‌بازگشت و با امکان ردیابی باشند که جعل آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند.

 

ارز دیجیتال بیت کوین بر اساس ماهیت غیرمتمرکز خود توسط هیچ دولت یا مؤسسه صادرکننده‌ای پشتیبانی نمی‌شود. ارزش بیت کوین از زمان عرضه عمومی آن در سال 2009 به طور چشمگیری افزایش یافته است. قیمت فروش بیت کوین در یک زمانی زیر 1 دلار بود، اما در فوریه 2021 به قیمت 65.000 دلار نیز دست یافت. عرضه بیت کوین محدودیت دارد و بیشتر از 21 میلیون سکه نخواهد شد. بنابراین بسیاری انتظار دارند که قیمت آن فقط در حال افزایش باشد. اما این دارایی نیز مانند تمام دارایی‌های دیگر در معرض نوسان و کم و زیاد شدن ارزش قرار دارد.

 

روش کار ارز دیجیتال بیت کوین

همان‌طور که اشاره شد تمامی اطلاعات بیت کوین بر روی یک دفتر دیجیتال توزیع شده به نام بلاکچین ساخته و ثبت می‌شود. بلاکچین یا زنجیره بلوکی مجموعه‌ای از داده‌های مرتبط است که از واحدهایی به نام بلوک‌ها تشکیل می‌شود. هر بلوک حاوی اطلاعات تراکنش‌ها نظیر تاریخ، ارزش، خریدار، فروشنده و یک کد شناسایی منحصر به فرد برای هر صرافی است. بلوک‌ها به ترتیب زمان ورود و ثبت خود در کنار هم قرار گرفته و یک زنجیره دیجیتالی از بلوک‌ها را ایجاد می‌کنند.

 

فناوری بلاکچین مربوط به امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای است؛ به این معنی که کنترل آن به دست هیچ سازمان، نهاد یا فردی نیست. بلاکچین همانند یک سند گوگل یا Google Doc عمل می‌کند که هر فرد دارای دسترسی می‌تواند بر روی آن کار کند. هیچ‌کس مالک این سند نیست، اما هر فرد دارای صلاحیتی می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد. بنابراین وقتی افراد مختلف آن سند را به‌روز می‌کنند، نسخه شما نیز به‌روز خواهد شد. اما این افراد دارای صلاحیت برای دست‌کاری بلاکچین چه کسانی هستند؟

 

ماینرهای ارز دیجیتال بیت کوین

ایده ویرایش بلاکچین توسط همگان ممکن است خطرناک به نظر برسد. اما درواقع همین مورد است که بیت کوین را قابل اعتماد و ایمن می‌کند. چراکه هر بلوک تراکنش اضافه شده به بلاکچین بیت کوین باید توسط اکثر دارندگان این ارز دیجیتال تائید شود. یعنی کدهای منحصر به فرد کیف پول و تراکنش‌های کاربران باید با الگوی صحیح رمزگذاری مطابقت داشته باشد.

 

این کدها اعدادی طولانی و تصادفی به نام هش هستند که تولید آن‌ها به طرزی باورنکردنی دشوار است. درواقع احتمال اینکه یک کلاهبردار بتواند رمز کیف پول بیت کوین شما را حدس بزند، تقریباً به اندازه برنده شدن 9 بار متوالی در قرعه‌کشی یک بانک، محال خواهد بود. این کدهای تائید تصادفی توسط ماینرهایی کشف می‌شوند که با نصب تجهیزات گران‌قیمت به کار استخراج ارز دیجیتال بیت کوین و تائید تراکنش‌های آن مشغول هستند.

 

خرید و فروش بیت کوین

اکثریت افراد بیت کوین را از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال خرید و فروش می‌کنند. این صرافی‌ها به شما امکان خرید، فروش و نگهداری امن ارزهای دیجیتال را می‌دهند. راه‌اندازی یک حساب مشابه افتتاح حساب کارگزاری در بورس لازمه بهره‌مندی از خدمات این صرافی‌ها است. شما باید هویت خود را تائید کنید و حساب صرافی ارز دیجیتال خود را به یک حساب بانکی مرتبط سازید.

 

بایننس یکی از صرافی‌های اصلی ارز دیجیتال در دنیا به شمار می‌رود. قیمت ارز دیجیتال در بایننس به صورت لحظه‌ای ارائه می‌شود و می‌توان به معامله ارزهای مختلف پرداخت. البته دسترسی به این پلتفرم با توجه به تحریم‌ها بسیار سخت و با ریسک‌های فراوانی همراه است. بنابراین بهتر است معامله گران عزیز ایرانی در صرافی‌های مجاز داخلی نسبت به خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین و سایر آلت کوین‌ها اقدام کنند. بدین ترتیب ریسک از دست رفتن سرمایه فقط به نوسانات طبیعی بازار محدود خواهد شد.

 

این صرافی‌ها مبلغی از پیش تعیین شده را به عنوان کارمزد تراکنش از شما دریافت می‌کنند. درنهایت، توجه داشته باشید که خرید و فروش بیت کوین به صورت آنی صورت نمی‌پذیرد. چراکه تراکنش‌های بیت کوین باید توسط ماینرها تائید شوند. حداقل چند دقیقه طول می‌کشد تا تأثیر تراکنش بیت کوین را در حساب خود مشاهده کنید.

با ارز دیجیتال بیت کوین آشنا شویم

آیا باید بیت کوین بخریم؟

به‌طورکلی، بسیاری از کارشناسان مالی از تمایل مشتریان برای خرید ارزهای دیجیتال حمایت می‌کنند. اما توصیه‌ای در کار نیست و این امر به علاقه خود مشتریان برمی‌گردد. با نزدیک شدن به هاوینگ یا نصف شدن بعدی بیت کوین در سال 2024 احتمالاً قیمت بیت کوین به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. همچنین تمامی پیش‌بینی‌های تحلیلگران اقتصادی به افزایش قیمت بیت کوین در ماه‌های پیش رو تأکید دارند. اما بازار کریپتو ماهیت پر نوسانی دارد. پس بهتر است سرمایه‌های حیاتی مردم یعنی سرمایه‌هایی که نمی‌توان از دست داد، وارد این عرصه نشود.

 

جمع‌بندی

هم‌وطنان عزیز بهتر است با توجه به خطرات ناشی از تحریم و بلوکه شدن سرمایه فقط برای کسب اطلاعات قیمت ارز دیجیتال در بایننس به این پلتفرم رجوع کنند. چراکه امکان انجام معاملات ارز دیجیتال بیت کوین و سایر رمز ارزها در صرافی‌های مجاز داخلی نظیر اوکی اکسچنج امکان‌پذیر است. 13 سال از عرضه بیت کوین می‌گذرد و این ارز دیجیتال کماکان به حضور خود در بازارها ادامه می‌دهد. این امر نشان می‌دهد که بیت کوین یک فناوری دارای ریشه است و سرمایه‌گذاری در آن اگر با دقت انجام شود، می‌تواند سودآور باشد.

جدیدترین مطالب سایت