5 نکته طلایی برای خرید بیمه بدنه با بیشترین پوشش‌ها متناسب با شرایط شما

مجموعه : رپورتاژ آگهی
5 نکته طلایی برای خرید بیمه بدنه با بیشترین پوشش‌ها متناسب با شرایط شما

توجه به نکات خرید بیمه بدنه هنگام تهیه آن، تا حد زیادی ابهامات شما را در مورد نحوه‌ی استفاده و پوشش‌ها بر طرف می‌کند. همه ما می‌دانیم که خرید بیمه بدنه باید با دقت زیادی انجام شود، زیرا این بیمه نامه به صورت اختیاری ارائه می‌شود و باید از مزیت‌ها و پوشش‌های آن مطلع بود.

 

برای آشنایی با نکات مهم پیش از تهیه بیمه بدنه، پوشش‌های اصلی و اضافی این بیمه‌نامه، به دقت قسمت‌های بعدی را مطالعه کنید.

 

از این رو نکات خرید بیمه بدنه می‌تواند تا حدود زیادی به شما کمک کند تا بهترین بیمه‌نامه را با شرایط عالی و قیمت مناسب تهیه کنید. سوالی که بسیاری از افراد می‌پرسند این است که آیا می‌توان متناسب با شرایط وسیله نقلیه زمینی یا صاحب خودرو بیمه بدنه را تهیه کرد؟

 

یا آیا شرایط انتخاب پوشش‌های بیمه نامه با توجه به اولویت بیمه‌گزار و سقف تعهدات مشخص شده امکان پذیر است؟ برای اینکه بتوان سوالات بیمه‌ای را درباره بیمه‌نامه بدنه پاسخ داد، باید با شرایط این بیمه‌نامه و ماهیت آن آشنایی داشت. با ما همراه باشید.

 

بیمه بدنه، یکی از زیر مجموعه‌های بیمه خودرو

بیمه بدنه یکی از زیر مجموعه‌های بیمه خودرو بوده که به صورت اختیاری است. این بیمه‌نامه بر خلاف بیمه شخص ثالث، شرایطی را فراهم کرده تا بتوان خسارت‌های وارد شده به راننده مقصر حادثه هم پرداخت شود.

 

از طرف دیگر به عنوان یک پشتوانه مالی برای جبران خسارت‌های ایجاد شده، ناشی از حادثه‌های رانندگی طراحی شده است. بدین گونه که بیمه‌گزار با خرید این بیمه نامه می‌تواند تا سقف تعهدات شرکت بیمه درخواست خسارت کند و با ارائه مدارک مورد نیاز به کارشناس بیمه، غرامت خود را دریافت کند.

 

پوشش‌های بیمه بدنه و نکاتی که باید بدانیم

5 نکته طلایی برای خرید بیمه بدنه با بیشترین پوشش‌ها متناسب با شرایط شما

انتخاب پوشش‌های بیمه بدنه برای استفاده بهتر از این بیمه‌نامه اهمیت دارد.

 

انتخاب پوشش‌ها در بیمه‌نامه بدنه یکی از نکات خرید بیمه بدنه است که باید با دقت بسیاری یا با مشاوره از کارشناس بیمه انجام شود. بیمه بدنه دو نوع پوشش اصلی و اضافی را برای خطرات مختلف ارائه می‌کند تا بیمه‌گزار علاوه بر استقبال از طرح‌های و پوشش‌های بیمه‌ای، برای جبران هزینه‌های ایجاد شده نگرانی نداشته باشد.

 

توصیه می‌شود در کنار بیمه شخص ثالث که یک بیمه اجباری است، بیمه بدنه را هم خریداری کنید تا از پوشش‌ها و مزیت‌های آن هنگام بروز حادثه بهره‌مند شوید.

 

بررسی پوشش‌های اصلی بیمه بدنه

از نکات مهم قبل از خرید بیمه بدنه این است که بدانید پوشش‌های اصلی جزء موارد لاینکف بیمه‌نامه بوده و با پرداخت کم‌ترین حق بیمه، مشمول این پوشش‌ها خواهید بود.

 

این پوشش‌های اصلی بیمه بدنه عبارتند از:

خسارت‌های وارد شده در اثر سرقت کلی خودرو

رخ دادن یک حادثه رانندگی برای خودرو

خسارات وارد شده به لاستیک، باتری و چرخ‌های خودرو تا ۵۰% قیمت نو

خسارات وارد شده ناشی از نجات سرنشینان، انتقال خودرو به پارکینگ و تعمیرگاه پس از حادثه رانندگی

غرامت ناشی از بروز حوادثی چون آتش سوزی، انفجار، صاعقه، آسیب به خودرو و وسایل یدکی همراه آن

 

این موارد همگی به سه دسته بندی اصلی خسارت‌های ایجاد شده ناشی از حادثه، آتش سوزی و سرقت کلی تقسیم می‌شوند و برای تحت پوشش قرار گرفتن از خطرات دیگر باید حق بیمه بیشتری پرداخت کرد تا مشمول پوشش‌های اضافی بیمه بدنه قرار گرفت. در حقیقت پرداخت حق بیمه بیشتر یکی از نکات مهم قبل از خرید بیمه بدنه است.

پوشش‌های بیمه بدنه که این خطرات عبارتند از:

شکست شیشه

سرقت قطعات خودرو

پوشش ایاب و ذهاب

پوشش نوسان قیمت خودرو

بلایای طبیعی

اسید پاشی و مواد شیمیایی

ترانزیت

پوشش کشیدن میخ

حذف فرانشیز بیمه بدنه

 

خطراتی که تحت پوشش بیمه بدنه نیستند

5 نکته طلایی برای خرید بیمه بدنه با بیشترین پوشش‌ها متناسب با شرایط شما

قبل از خرید بیمه بدنه به خطراتی که تحت پوشش بیمه بدنه نیست هم توجه کنید

بهتر است قبل از خرید بیمه بدنه به خطراتی که تحت پوشش بیمه بدنه نیست هم توجه داشت. به طور حتم یکی از نکات خرید بیمه بدنه آگاهی از خطراتی است که در این بیمه‌نامه تحت پوشش قرار نمی‌گیرند. در حقیقت بیمه مرکزی با توجه به یکسری محدودیت‌ها و میزان ریسکی که برخی از خطرات دارند، استثنائاتی را برای بیمه بدنه در نظر گرفته که جزء پوشش‌های نبوده و حتی با پرداخت حق بیمه بیشتر هم قابل خریداری نیست.

 

این استثنائات عبارتند از:

جنگ، شورش، اغتشاش، انقلاب، اعتصاب و بلوا

زلزله، سیل و بلایای طبیعی

خسارت‌هایی که بیمه‌گزار به طور عمدی برای خودرو ایجاد کرده

خسارت وارد شده بر اثر حمل مواد سریع الاشتعال و مواد منفجره

خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه در اثر بارگیری بیش از حد یا اضافه مسافر

خسارت‌های وارد شده حین بارگیری و باراندازی

خسارت‌های ناشی از توقیف خودرو به دست ماموران نیروی انتظامی

رانندگی در صورت نداشتن گواهینامه یا اتمام تاریخ انقضای آن

ایجاد خسارت در صورت مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر

خسارت‌های ایجاد شده در جریان مسابقات اتومبیل رانی، شرط بندی و آموزش رانندگی

 

نکات مهم در خرید بیمه بدنه از شرکت‌های بیمه‌ای

برخی از افراد ابهاماتی دارند که با این سوال مطرح می‌شود، چرا نرخ حق بیمه در برخی از شرکت‌های بیمه‌ای با یکدیگر متفاوت است؟ یکی از نکات مهم پیش از تهیه بیمه بدنه این است که از مؤلفه‌های تاثیر گذار در قیمت بیمه‌نامه مطلع بود.

 

به طور حتم شما هم هنگام استعلام بیمه بدنه با قیمت‌های مختلفی روبه رو شده‌اید، اما باید بدانید که عوامل گوناگونی مانند: انتخاب پوشش‌های اضافی بیمه نامه، سقف تعهدات در نظر گرفته شده از سوی بیمه‌گر و نوع کاربری، می‌تواند قیمت بیمه بدنه خودرو را تغییر دهد.

 

همچنین شرکت‌های بیمه‌ای برای اینکه سهم فروش بیمه بدنه را بیشتر کنند، یکسری طرح‌های تشویقی برای بیمه‌گزار‌ها در نظر می‌گیرند تا خرید این بیمه‌نامه را فرهنگسازی کنند.

 

بیمه بدنه و شرایط جبران خسارت در آن

جبران خسارت یکی دیگر از نکات خرید بیمه بدنه است که باید به آن توجه ویژه داشت. همان‌طور که می‌دانید بیمه بدنه یک بیمه نامه اختیاری است اما یکسری شرایط دارد تا بتوان از آن خسارت دریافت کرد. در حقیقت با خرید پوشش بیمه بدنه خسارت‌های سنگین مالی که برای وسایل نقلیه زمینی ایجاد می‌شود تا سقف تعهدات شرکت بیمه جبران خسارت خواهد شد و ریسک جبران خسارت خطرات تحت پوشش بر عهده بیمه‌گر خواهد بود.

 

شرایط و نکاتی که برای بهره‌مندی از پوشش‌های بیمه‌نامه بدنه نیاز است به شرح زیر است:

بیمه‌گزار در جریان تصادف مقصر باشد.

بیمه‌گزار در جریان تصادف مقصر شناخته نشود.

راننده مقصر از صحنه تصادف متواری شده باشد و شرایط دسترسی به راننده مقصر برای دریافت خسارت میسر نباشد.

 

نکته مهم در خصوص خودروی نامتعارف و لوکس  این است که مطابق با قانون دیه اگر قیمت خودرویی بیشتر از نصف نرخ دیه اعلام شده در ماه‌های حرام باشد، جزء خودروهای لاکچری بوده و برای جبران خسارت‌های ایجاد شده، مازاد از سقف بیمه شخص ثالث می‌توان از بیمه بدنه استفاده کرد. در سال ۱۴۰۱ اگر هزینه خسارت خودرویی بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان باشد، باید برای مبلغ باقیمانده از جبران خسارت‌های بیمه بدنه استفاده کرد.

 

تخفیفات بیمه بدنه و نکاتی که باید بدانید

تخفیف بیمه بدنه از مهم‌ترین نکات خرید این بیمه‌نامه هستند که به دو صورت تخفیفات اصلی و فرعی شناخته می‌شوند.

 

تخفیف‌های اصلی بیمه بدنه

تخفیف‌های بیمه بدنه به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

تخفیف بیمه بدنه خودروی صفر کیلومتر (معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد)

تخفیف خرید نقدی (معادل ۱۰ تا ۲۰ درصد)

تخفیف سال‌های عدم خسارت

نکته: تخفیف عدم خسارت در بیمه بدنه با توجه به بازه اعتبار بیمه‌نامه در نظر گرفته می‌شود. بدین معنا که اگر در مدت زمان اعتبار بیمه بدنه از شرکت بیمه، خسارتی دریافت نکنید، مشمول تخفیف خواهید شد. این تخفیف‌ها عبارتند از:

 

یک سال عدم استفاده از خسارت: ۲۵ درصد

دو سال عدم استفاده از خسارت: ۳۵ درصد

سه سال عدم استفاده از خسارت: ۴۵ درصد

چهار سال عدم استفاده از خسارت: ۶۰ درصد

 

نکته: در برخی شرکت‌ها، سقف تخفیفات به ۷۰ درصد هم می‌رسد. رانندگان عزیز می‌توانند برای خرید ارزان ترین بیمه بدنه با بیشترین پوشش‌ها و تخفیفات به اینجا مراجعه نمایند.

 

بررسی تخفیفات فرعی بیمه بدنه

شرکت‌های بیمه‌ای به جز تخفیف‌های اصلی یکسری تخفیف را هم در نظر می‌گیرند تا میزان حق بیمه کاهش پیدا کند. تنها باید دقت داشته باشید که نکات مهم قبل از خرید بیمه بدنه را در نظر بگیرید تا این تخفیف‌ها به شما تعلق گیرد. تخفیف‌های فرعی در بیمه بدنه عبارتند از:

 

تخفیف‌های خرید گروهی بیمه بدنه خودرو

تخفیف ارزش خودروی نامتعارف و لوکس

تخفیف‌های مخصوص بیمه‌گزار‌های بیمه عمر

تخفیف خرید همزمان بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از یک شرکت بیمه

تخفیف‌های مناسبی با توجه به روزهای خاص سال

 

هنگام فسخ و دریافت خسارت بیمه بدنه به چه نکاتی توجه کنیم؟

شرایط فسخ بیمه‌نامه یکی دیگر از نکات خرید بیمه بدنه است. این موضوع در شرایطی ایجاد می‌شود که شما بخواهید خودروی خود را بفروشید و ترجیح دهید که بیمه‌نامه را فسخ کنید. در این شرایط بیمه‌بدنه فسخ شده و مابقی پول بیمه‌نامه به صورت روزشمار و تا زمان پایان اعتبار بیمه‌نامه محاسبه شده و به بیمه‌گزار پرداخت می‌شود. البته که می‌توانید با خریدار خودروی خود توافق کنید و بیمه‌نامه را به او انتقال دهید.

 

سؤالی دیگری که هنگام خرید بیمه بدنه پرسیده می‌شود این است که چگونه می‌توان خسارت بیمه بدنه را دریافت کرد؟ طبق قوانین بیمه مرکزی و به نقل از بیمه داتکام  بیمه بدنه دو نوع خسارت کلی و جزئی را برای بیمه بدنه در نظر می‌گیرد. خسارت کلی را هنگامی می‌توان استفاده کرد که خودرو به طور کلی به سرقت رفته و ۶۰ روز از زمان پیدا شدن آن گذشته باشد.

 

همچنین در مواقعی که مجموع هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات خودروی زیان دیده، بیشتر از سه چهارم قیمت روز خودرو باشد. به علاوه دستمزد تعمیرکار، هزینه نجات و حمل، هزینه تعمیر و قیمت روز لوازم تعویضی پس از کسر استهلاک و فرانشیز، جزء خسارت‌های جزئی محسوب می‌شوند.

 

برای دریافت خسارت از بیمه بدنه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای دریافت خسارت از بیمه بدنه باید حداکثر تا ۵ روز کاری به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه‌ای خود اعلام خسارت کنید و تشکیل پرونده دهید.

 

برای دریافت خسارت بایدمدارک مورد نیاز را در اختیار کارشناس بیمه قرار داد؛ این مدارک عبارتند از:

اصل و کپی بیمه بدنه

اصل و تصویر گواهینامه راننده مقصر

اصل و کپی بیمه شخص ثالث

کپی سند مالکیت خودرو

اصل و کپی کارت ملی بیمه‌گزار و مالک خودرو

 

در این مطلب سعی کردیم نکات مهم پیش از تهیه بیمه بدنه را عنوان کنیم تا با توجه به شرایط خود و شرکت‌های بیمه‌ای در انتخاب خود دقت کنید. بیمه بدنه یکی از بیمه‌نامه های مهم برای خودرو است. بهتر است هنگام تهیه این بیمه‌نامه به پوشش‌های فرعی و اصلی آن کاملا توجه کنید.

جدیدترین مطالب سایت