این نکات را بدانید؛ تا هنگام خرید نهال سرتان کلاه نرود!

مجموعه : رپورتاژ آگهی
این نکات را بدانید؛ تا هنگام خرید نهال سرتان کلاه نرود!

 برای تجربه خوب از خرید نهال باید در ابتدا نکات مهم خرید نهال را بدانید تا سرتان کلاه نرود.

 

برای احداث یک باغ لازم است کار‌های مختلفی انجام دهید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها خرید نهال درخت است. این مرحله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، زیرا درختان کاشته شده در باغ تا سالیان سال باقی مانده و شما از ثمره آن‌ها استفاده خواهید کرد.

 

بنابراین بهتر است جهت خرید نهال تمامی نکات لازم را رعایت کنید تا در این زمینه بسیار موفق عمل نمایید. نهال‌های سالم و با بنیه، در آینده باغی پربار را برای شما به ارمغان خواهند آورند. ما در این مقاله به تمامی نکات مهم برای خرید نهال اشاره می‌کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

 

نکات مهم در خرید نهال

7 پارامتر اساسی وجود دارد که هنگام خرید نهال سیب، گردو، بادام یا هر نهال دیگری؛ حتما باید بدان توجه ویژه داشته باشید؛ تا لذت یک خرید هوشمندانه و مقرون به صرفه را تجربه نمایید. در ادامه به طور مفصل به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

 

خرید نهال از مراکز معتبر

بهتر است برای خرید نهال به مراکز فروش معتبر مراجعه کنید. توصیه می‌شود از هر باغدار یا مرکز توزیع‌کننده‌ای نهال درخت را نخرید. شما باید از فروشگاهی خرید خود را انجام دهید که تأییدیه کار را از جهاد کشاورزی منطقه دریافت کرده باشد. این گواهی به شما اطمینان می‌دهد که تمامی نهال‌ها از سلامت کامل برخوردارند و از نظر بنیه یا عدم وجود بیماری در آن‌ها، خیال شما را راحت می‌کند. هم اکنون مراکز معتبری نظیر نهالستان زرینه میاندواب در حال فعالیت می‌باشند که ویژگی مذکور را داشته و خریداران با اطمینان برای تهیه نهال به آن مراجعه می‌کنند.

 

شناسنامه نهال

شناسنامه نهال‌های خریداری شده، نکته مهم دیگری است که باید در هنگام خرید این محصول به آن‌ توجه نمایید. هر درخت دارای ارقام مختلفی می‌باشد. منظور از این ارقام شناسنامه درخت است که به وسیله آن گونه و نوع نژاد مشخص می‌شود. به طور مثال برای خرید نهال سیب، ارقام مختلفی در نظر گرفته شده است که با توجه به آن می‌توان تشخیص داد که آیا نهال موردنظر نهال سیب سمیرم است یا سیب اصفهان.

 

ارقام مذکور از نظر کیفیت و کمیت باردهی با هم متفاوت بوده و باید بر اساس اقلیم منطقه بهترین نهال را انتخاب و سپس خریداری نمود. در حین خرید نهال، حتماً به لیبل دار بودن آن توجه کنید. همچنین لیبل را تا زمانی که اولین بارِ درخت را مشاهده می‌کنید، حفظ نمایید. چنانچه در هنگام تولید بار متوجه اصل نبودن آن شدید، می‌توانید آن را بازگردانید.

 

بررسی وضعیت سلامت نهال

این نکات را بدایند؛ تا هنگام خرید نهال سرتان کلاه نرود!

می‌توانیم بگوییم که مهم‌ترین مرحله در هنگام خرید نهال این است که سلامت آن را بررسی کنید. چنانچه خود در این زمینه تجربه کافی دارید می‌توانید به شخصه تحقیقات را انجام دهید یا حتی می‌توانید هنگام خرید نهال‌ها، یک کارشناس را برای این موضوع با خود همراه کنید. بدنه نهال باید سالم و خوش فرم بوده و همچنین قسمت ریشه آن نباید پارگی داشته باشد. در نهال‌های پیوندی به این نکته توجه کنید که محل پیوند نباید زیاد برآمده باشد.

 

ضمنا در نظر داشته باشید که محل پیوند باید نزدیک یک وجب از طوقه فاصله داشته باشد. این مورد به این دلیل است که طوقه در نزدیکی خاک قرار می‌گیرد. برخلاف باور عموم که عقیده دارند نهال بزرگ بهتر است، اما باید بگوییم که نهال‌هایی با اندازه متوسط بسیار بهتر هستند. در هنگام خرید نهال به سن آن‌ها نیز توجه کنید. بهتر است بازه سنی نهال‌ها بین یک تا دو سال باشد.

 

گواهی قرنطینه

ممکن است نهال موردنظر شما از یک شهر، استان یا حتی کشور دیگر وارد شده باشد. این مورد تنها با گواهی قرنطینه اعتبار خواهد داشت. این گواهی نشان می‌دهد که نهال مذکور از بنیه و قدرت کافی برخوردار بوده و هیچگونه آلودگی یا بیماری ندارد. بهتر است قبل از خرید نهال از وجود این گواهی مطمئن شده و همچنین خود نیز یک بار دیگر سلامت نهال‌ها را بررسی نمایید.

 

خرید نهال به تعداد مناسب

چنانچه بخواهید به تعداد موردنیاز نهال خریداری کنید، باید به نکات مختلفی توجه نمایید. در حین خرید، باید اندام هوایی نهال در کمترین حجم خود باشند. همچنین در زمان محاسبه تعداد نهال موردنیاز، حجم نهایی اندام هوایی نهال را متناسب با زمان بلوغ در نظر بگیرید و همچنین به رقابت نوری و سایه‌اندازی نیز دقت کنید.

 

ضمنا باید خاک باغ خود را در نظر بگیرید که آیا توان تغذیه این تعداد نهال را دارد یا خیر. چنانچه خاک غنی از عناصر غذایی را در اختیار نداشتید فاصله کاشت را بیشتر کنید.

 

خرید نهال بر اساس ویژگی‌های ظاهری آن

این نکات را بدایند؛ تا هنگام خرید نهال سرتان کلاه نرود!

در صورتی که بدانید یک نهال سالم از لحاظ ظاهری چه ویژگی‌هایی دارد، می‌توانید در این مورد بسیار موفق عمل کنید. در ابتدا بدنه نهال را مورد بررسی قرار دهید. دقت کنید که بدنه آن صاف بوده و هیچگونه خمیدگی نداشته باشد. شکستگی، خراش و غیره نباید بر روی بدنه نهال مشاهده شود.

 

ریشه‌های نهال نکته مهم دیگری است که باید با دقت بررسی شود. ریشه‌های نهال باید حالت طبیعی داشته و شکل چنگ خورده نداشته باشد. وجود هرگونه علامت غیرطبیعی شامل سفیدک، پارگی، آفت و… نشان‌دهنده وجود بیماری در این قسمت نهال است و در صورت وجود هرگونه از این اشکال، باید از خرید نهال مذکور خودداری نمایید.

 

جوانه‌ها نیز در امر خرید نهال از اهمیت خاصی برخوردارند. نهال باید به تعداد کافی جوانه داشته باشد که از خواب بیدار نشده باشند. زمانی باید نهال‌ها وارد زمین شوند که دوره خواب را می‌گذرانند.

 

شما باید تمامی قسمت‌های نهال از جمله شاخه را بررسی کرده و دقت کنید که بر روی آن‌ها اثری از بیماری وجود نداشته باشد. حد فاصل بین شاخه‌ها و بدنه نهال را به خوبی کنترل کنید.

 

از خرید نهال‌هایی که به آفت آلوده هستند، جداً خودداری کنید. این دسته از نهال‌ها سلامت دیگر درختان را نیز تهدید کرده و آسیب‌های جبران ناپذیری به آن‌ها وارد می‌کند. بهتر است در این مورد نهال پیوندی را که در بازه سنی یک تا دو سال قرار دارند را در نظر بگیرید.

 

از خرید نهال تا فرایند کشت

یکی از نکات مهمی که باید در نظر بگیرید فاصله زمانی خرید نهال تا کشت آن است. در این فاصله زمانی باید ریشه نهال از آسیب‌های فیزیکی و محیط‌های آلوده دور باشد. ریشه‌های نهال که فاقد هرگونه پوششی هستند نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید یا باد قرار داشته باشند. در صورتی که برای کشت نهال‌ها به مدت زمان و مقدمات بیشتری احتیاج دارید باید نهال‌ها را درون گونی و یا کیسه‌های پارچه‌ای مرطوب قرار دهید تا ریشه آن‌ها آسیب نبینند.

 

یکی از نکاتی که باید در هنگام کشت نهال در نظر بگیرید، وضعیت زمین است. زمین در هنگام کاشت نهال باید رطوبت کافی داشته باشد و دچار یخ زدگی نباشد. در حین جابه جایی نهال نیز، ریشه‌های آن‌ها نباید در معرض جریان مستقیم هوا قرار داشته باشد. توجه کنید که نهال‌ها را باید بالافاصله پس از جابه جایی بکارید. چنانچه امکان کاشت سریع نهال‌ها وجود نداشت، شیاری کنده و ریشه آن‌ها را داخل شیار مربوطه قرار دهید و سپس با خاک مرطوب روی آن‌ها را بپوشانید.

 

جمع‌ بندی

همانطور که اشاره کردیم خرید نهال از مراکز معتبر بسیار نکته مهمی است که باعث می‌شود باغ شما پربار باشد و سلامت درختان تضمین شود. علاوه بر این مورد خرید از مراکز معتبر فروش، خیال شما را از بابت سلامت نهال‌ها راحت کرده و بنیه و قدرت آن‌ها را تضمین می‌کند. همچنین کسب مقداری اطلاعات راجب نهالی که قصد خرید آن را دارید؛ کمک زیادی در داشتن یک خرید موفق به شما خواهد کرد.

جدیدترین مطالب سایت