خودتان را بهتر بشناسید.آیا عزت نفس پایینی دارید؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
خودتان را بهتر بشناسید.آیا عزت نفس پایینی دارید؟

عزت نفس واژه ایی در علم روانشناسی است که به میزان ارزشمندی فرد از نگاه خود اشاره دارد. اینکه شما چه میزان خودتان را با ارزش، لایق دوست داشتن، مفید و مستقل از نگاه دیگران بدانید میزان عزت نفس شما را بیان می کند.

 

بسیاری از مشکلات ذهنی و رفتاری ما می تواند در کمبود عزت نفسمان ریشه داشته باشند. ممکن است بسیاری از ما عزت نفس پایینی داشته باشیم اما از آن بی خبر باشیم.

 

در این مطلب ما نشانه های عزت نفس پایین را برای شما بازگو کرده ایم. می توانید به این مطلب به عنوان یک تست عزت نفس نگاه کنید و میزان عزت نفس خود را بهتر بسنجید.

 

نشانه های کمبود عزت نفس

پایین بودن عزت نفس چیزی نیست که فقط در ذهن و فکر ما جا خوش کند. بلکه این مسأله به خوبی در رفتار فرد و حتی می توان گفت در پوشش و ظاهر فرد به خوبی خود را نشان می دهد. در ادامه تعدادی از جالب ترین علائم کمبود عزت نفس را برایتان بازگو می کنیم تا گام مفیدی در شناخت خود بردارید و حتی به درمان عزت نفس پایین خود بپردازید.

 

1. مهر طلبی

مهرطلبی می تواند یکی از نشانه های پایین بودن عزت نفس باشد. اگر با ویژگی های افراد مهر طلب آشنا باشید خودتان می توانید به رابطه پایین بودن عزت نفس و مهر طلبی را درک کنید. مدام عذرخواهی کردن، در اولویت قرار دادن دیگران و مطیع بودن چند مورد از ویژگی های افراد مهر طلب هستند که به خوبی پایین بودن عزت نفس فرد را بیان می کنند.

 

2. نداشتن توانایی نه گفتن

افرادی که نمی توانند به دیگران نه بگویند افرادی با عزت نفس پایین هستند. آنها فکر می کنند برنامه ها و درخواست های دیگران مهم تر از تمام کارهای خودشان است. این افراد برای خودشان ارزش قائل نیستند. اگر شما فردی هستید که حتی در شرایط منطقی و لازم هم نمی توانید دست رد به دسینه دیگران بزنید، عزت نفس پایینی دارید و باید برای درمان عزت نفس پایین خود بکوشید.

خودتان را بهتر بشناسید.آیا عزت نفس پایینی دارید؟

3. وسواس داشتن در خرید

شما فردی هستید که تمام پاساژها و مغاذه های شهر را می گردید تا لباسی انتخاب کنید و آخر سر هم آن را نمی پوشید؟ گرچه این می تواند نشانه وسواس و سخت پسندی باشد اما در عین حال از علائم کمبود عزت نفس نیز هست. این مسأله به خوبی دید شما نسبت به خودتان را نشان می دهد. شما فکر می کنید ظاهر زیبایی ندارید و هرچیزی بخرید به شما نمی آید.

 

4. باج دادن عاطفی

پایین بودن عزت نفس می تواند در روابط عاطفی نیز خود را نشان دهد. باج دادن عاطفی دلایل متعددی دارد و یکی از دلایل آن پایین بودن عزت نفس فرد می باشد. فردی که در روابط عاطفی اش حاضر است به هر قیمتی طرف مقابل را راضی نگه دارد و با تهدید ها و رفتارهای نادرست او کنار می آید از کمبود عزت نفس رنج می برد و برای خلاص شدن از دست باج دهی عاطفی بهتر است راهکارهای افزایش عزت نفس را نیز مورد توجه قرار دهد.

خودتان را بهتر بشناسید.آیا عزت نفس پایینی دارید؟

5. دیدگاه منفی نسبت به محیط اطراف

فردی که مدام از خودش، از زندگی و حتی وسایل منزلش می نالد و معتقد است هیچ چیزی در جای درست قرار نگرفته با پایین بودن اعتماد به نفس روبرو است. این فرد همیشه غر می زند و نسبت به همه چیز نظری منفی دارد. او فکر می کند موقیعت شغلی مناسبی ندارد، دیگران با او مهربان نیستند و روزگار بر وفق مرداش نیست.

 

6. برجسته کردن نقطه ضعف ها

قطعا همه ی انسان ها نقاط قوت و ضعفی دارند. فردی خوشحال و شاد است که بروی نقاط قوتش تمرکز کند. در مقابل فردی که عزت نفس پایینی دارد تنها نقاط ضعفش را می بیند و معتقد است خدا به بدترین شکل ممکن او را آفریده است.

خودتان را بهتر بشناسید.آیا عزت نفس پایینی دارید؟

7. نگران قضاوت دیگران بودن

زندگی این دنیا و آن دنیای هر فردی به خودش مربوط است. اینکه ما برای دیگران زندگی کنیم می تواند هویداگر پایین بودن عزت نفسمان باشد. اگر زیاد به نظرات و قضاوت دیگران بها می دهید و به طور کلی زندگی تان بر مدار دیگران می چرخد باید نگران میزان عزت نفستان باشید.

 

8. برتر دانستن دیگران

اگر قرار باشد نقاط ضعف و قوت اطرافیانتان را بررسی و سپس آنها را رتبه بندی کنی، خودتان در کجای این لیست قرار می گیرید؟ انتها؟ یا نزدیک به انتها؟ اگر در مقایسه با اطرافیانتان فکر می کنید از همه ضعیف تر هستید و زندگی همه بهتر از زندگی شماست شک نکنید که پایین بودن عزت نفستان این دید را در شما به وجود آورده است.

خودتان را بهتر بشناسید.آیا عزت نفس پایینی دارید؟

سخن آخر

بررسی نشانه های فوق به خوبی می تواند یک تست عزت نفس برای شما فراهم کند و در انتخاب راهکارهای افزایش عزت نفس یاریگر شما باشد. باید بدانید کدام یک از این ویژگی های در شما بارزتر است، اینگونه راه مناسب تری برای افزایش عزت نفستان پیدا خواهیدکرد.

جدیدترین مطالب سایت