معرفی انواع فیلتر های موتور های دیزل

مجموعه : رپورتاژ آگهی
معرفی انواع فیلتر های موتور های دیزل

در واقع موتور هایی از نوع احتراق داخلی هستند که از سوخت های فسیلی برای تولید نیرو و گشتاور استفاده می کنند. در تمام موتور های دیزلی از سوخت گازوئیل استفاده می شود که سوختی با درصد آلاینده های بالا و مولکول های سنگین نسبت به بنزین می باشد. موتور های دیزلی در برند های مختلفی تولید می شوند و بر روی کلیه ماشین آلات سنگین از اتوبوس ها، تراک ها، لودر ها، بیل مکانیکی، بولدوزر، کمپرسورها، ژنراتور ها و …. مورد نصب و استفاده قرار می گیرند.

 

موتور های دیزلی با برند های مختلفی تولید می شوند که معتبر ترین آنها برند های دویتس DEUTZ محصول کشور آلمان، کومنز Cummins محصول آمریکا، پرکینز Perkins محصول انگلستان و در حال حاضر از زیر مجموعه های برند آمریکایی کاترپیلار و ولوو پنتا Volvo Penta محصول کشور سوئد می باشند.

 

انواع فیلتر آلات شامل فیلتر هوای موتور، فیلتر گازوئیل، فیلتر سپراتور آب از گازوئیل، فیلتر روغن هیدرولیک برای تصفیه انواع سیالات در جریان در موتور های دیزل مورد استفاده قرار می گیرند. فیلتر ها قطعات مصرفی بوده و اغلب دارای پایین ترین طول عمر در میان قطعات موتوری موتور های دیزل محسوب می شوند. در زیر به بررسی انواع فیلتر ها می پردازیم.

 

فیلتر گازوئیل موتور دیزل

همانگونه که گفته شد، موتور های دیزلی از سوخت گازوئیل استفاده می کنند که سوختی ناپاک با درصد بالای آلاینده ها می باشد. از این رو تصفیه گازوئیل قبل از ورود به موتور و پیش از وارد شدن به سیستم انژکتور نه تنها سبب افزایش طول عمر اجزای موتور از طریق کاهش سایش سطحی اجزا می شود بلکه مانع از تجمع آلاینده ها در قسمت سر سیلندر و اختلال در عملکرد موتور دیزل نیز می شود. فیلتر گازوئیل در گذشته تنها دارای کارتریج های ساده برای جذب آلاینده های فاز جامد مانند گرد و غبار و سنگ ریزه ها که به وفور در گازوئیل یافت می شوند بود.

 

یکی از آلاینده های گازوئیل که توسط فیلتر گازوئیل های طرح قدیم جذب نمی شد قطرات ریز آب معلق در گازوئیل بود. امروزه استفاد از فیلتر آبگیر سپراتور گازوئیل که قابلیت جذب آلاینده های جامد و مایع را بصورت همزمان دارد در پاکسازی سوخت ورودی به محفظه احتراق موتور دیزلی استفاده می شود. جلوگیری از ورود قطرات آب به موتور دیزل توسط فیلتر سپراتور افزایش دمای احتراق و به دنبال آن افزایش گشتاور خروجی موتور دیزل، احتراق کامل سوخت و کاهش آلاینده های محیطی و کاهش ضربات در موتور دیزل را به همراه خواهد داشت. از نظر ظاهری فیلتر سپراتور آبگیر دارای یک دریچه شیر مانند برای تخلیه آب ذخیره شده در داخل فیلتر می باشد.

 

معرفی انواع فیلتر های موتور های دیزل

فیلتر روغن موتور دیزل

موتور های دیزلی نیز مانند تمامی انواع موتور های احتراق داخلی به منظور روانکاری حرکت رینگ پیستون در داخل بوش سیلندر و همچنین به منظور روانکاری بهتر از روغن موتور در حال گردش دائم استفاده می کنند. سایش سطوح فلزی در داخل موتور پلیسه های فلزی و احتراق در موتور دیزل آلودگی هایی به شکل دوده را به روغن موتور اضافه می کند. از این رو استفاده از فیلتر روغن به منظور جداسازی و حذف آلاینده ها امری حیاتی در جلوگیری از سایش سطوح در موتور که خود روغن سوزی را به دنبال خواهد داشت می شود.

فیلتر روغن موتور دیزل اغلب از نوع فیلتر های پیچی Spin-on مورد استفاده قرار می گیرد که متشکل از یک قوطی Can می باشد که اغلب از آلیاژ های ضد زنگ آلومینیومی تولید می شود و در داخل آن از یک مدیا یا کارتریج استفاده شده است. جنس کالرتریج از الیاف طبیعی سلولزی می باشد که بر حسب تکنولوژی تولید کننده می تواند دارای مشخصات و قابلیت های مختلفی باشد. فیلتر روغن ماشین آلات سنگین با برند هایی چون دونالدسون، فیلیتگارد و مان مورد استفاده فراوان دارد.

جدیدترین مطالب سایت