بهبود بی خوابی با زالزالک

مجموعه : تغذیه سالم
بهبود بی خوابی با زالزالک

خواص شگفت انگیز زالزالک 

 

زالزالک یک گیاه خوشمزه هست و بسیار درمان هاي بی مشابه دارد از بیخوابی گرفته تا تناسب اندام

 

به گزارش تالاب زالزالک گیاهی از خانواده رز هست که سرشار از ویتامین‌هاي گروه B و ویتامین C می‌باشد. زالزالک یکی از گیاهان داروئی بسیار قدیمی در اروپا هست. گل، برگ و میوه زالزالک همگان مصارف درمانی دارند. مواد شیمیایی خوب موجود در زالزالک عبارت‌اند:

 

از فلاوونوئیدها، آنتوسیانیدین‌ها، پروآنتوسیانیدین‌ها و … که همگان از آنتی‌اکسیدان‌هاي بسیار خوب و قوی می‌باشند که حساسیت رگ‌هاي خونی را کاهش می دهند و از آسیب عوامل مخرب ایجادکننده اکسیداسیون «مثل آلودگی‌ها، دود سیگار، مواد شیمیایی موجود در غذاها و…» در رگ‌ها پیشگیری میکنند.

 

به گزارش تالاب در نتیجه فعالیت این آنتی‌اکسیدان‌ها، گرفتگی عروق کاهش می‌یابد و غذا رسانی به سلول‌هاي قلبی تسهیل می شود، در نتیجه منتهی به التیام جریان خون قلبی و نهایتاً بهتر شدن عملکرد ماهیچه‌هاي قلب میگردد که خستگی را کاهش میدهد و تعداد زیادی از دردهای آنژینی را تسکین می‌بخشد.

 

زالزالک و بیماری‌های قلبی

زالزالک برای برطرف کردن مشکلات قلبی خفیف مناسب هست. عصاره برگ‌ها، گل و میوه این گیاه باعث افزایش انقباض ماهیچه‌هاي قلبی و ضربان قلب می شود.

 

 به گزارش تالاب مطالعات نشان میدهد مصرف زالزالک باعث افزایش جریان خون و التیام دردهای آنژینی «درد در ناحیه قفسه سینه» میگردد؛ زیرا دلیل دردهای آنژینی عدم دریافت خون سرشار از اکسیژن از طریق قلب هست؛ و مواد شیمیایی خوب موجود در زالزالک با افزایش جریان خون عروق کرونر قلبی، اکسیژن مورد نیاز این سلول‌ها را فراهم سازی و از این دردها پیشگیري می کنند.

 

درضمن زمانی که قلب توانایی خود برای پمپاژ خون به سوی اعضای بدن را از دست می دهد که در اکثر مواقع به دلیل سکته قلبی می‌باشد، مصرف زالزالک بسیار مناسب هست.

 

تعدیل فشارخون با زالزالک

زالزالک باعث کم شدن فشارخون در افراد می شود. همینطور از افت فشار نیز پیشگیری میکند. در حقایق فشارخون را تعدیل میکند. همینطور باعث کاهش فشارخون در بیماران دیابتی نیز می گردد.

 

زالزالک در مواجهه با اضطراب و بی‌خوابی

دم کرده زالزالک برای مشکلات عصبی کاربرد دارد؛ زیرا عواملی راکه در برابر جریان خون مقاومت میکنند، کاهش می دهد و فشارخون را کم میکند. همین عامل باعث کاهش اضطراب میشود. همینطور دمنوش زالزالک تازه یکی از برترین انتخاب‌ها برای افزایش دوران خواب آرامش‌بخش هست.

 

بهبود کلسترول بالا با زالزالک

مطالعات نشان میدهد مصرف زالزالک LDL کلسترول یا همان کلسترول بد را در جریان خون کاهش میدهد و نیز منتهی به کاهش ساخت کلسترول در کبد افرادی که رژیم خوراکی سرشار از کلسترول دارند، میشود. سرکه زالزالک از عوامل اصلی کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید در بدن می‌باشد.

 

 

زالزالک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

زالزالک سرشار از مواد آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی و خوب مثل فلاوونوئیدها، آنتوسیانیدین‌ها، پروآنتوسیانیدین‌ها و … می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان‌ها باعث افزایش جریان خون به سوی قلب و باعث پیشگیری از مریضی‌هاي کرونر قلبی می شوند. در نتیجه سکته‌هاي قلبی در افرادی که بطور منظم از زالزالک بهرهگیری می کنند کاهش می‌یابد.

 

زالزالک برای تناسب اندام

زالزالک در فرایند سوزاندن چربی‌ها کمک می کند و کالری اضافی تحمیل‌شده بر بدن را از بین میبرد. در نتیجه برای اهداف کاهش وزن و لاغری مناسب می‌باشد.

 

زالزالک و دیابت

بعضی مطالعات تأثیر زالزالک را بر کاهش قندخون در موش‌ها به ثابت رسانده‌اند، اما برای تأیید اثرات آن در رابطه با انسان‌ها تحقیقات بیشتری ضروری هست.

 

دم کرده زالزالک برای مشکلات عصبی کاربرد دارد؛ زیرا عواملی راکه در برابر جریان خون مقاومت میکنند، کاهش میدهد و فشارخون را کم می کند
 

اثرات درمانی دیگر زالزالک

* کاهش علائم یائسگی مثل گرگرفتگی

* التیام سوءهاضمه

* پیشگیری از مریضی‌هاي کبدی

* اثرات ضد التهابی

 

اثرات جانبی

مصرف میوه این گیاه در مقادیر معمولی اثرات مضری رابه همراه ندارد؛ اما مصرف این گیاه به همراه سایر ضمایم مثل گل و برگ‌هاي آن؛ که به صورت دارو، عصاره یا دمنوش تهیه میشوند در مقادیر چندان مقدور هست منتهی به بروز علائمی چون: سردرد، میگرن، خستگی، تهوع، تپش قلب، لکه‌هاي پوستی خفیف، خواب‌آلودگی، علائم مریضی‌هاي رودی معدی و… گردد. همینطور مصرف مقادیر چندان این گیاه به شکل دارو برای خانم‌هاي باردار و شیرده مناسب نمی‌باشد.

 

تداخل با سایر داروها

زالزالک با تعداد زیادی از داروهای بیماران قلبی تداخل دارد. این گیاه مقدور هست عملکرد داروهای مرتبط به نقص قلبی، فشارخون بالا، آنژین، آریتمی قلبی و … را محدود کند.

 

اگر مشکلات قلبی دارید و دارو مصرف می کنید؛ بدون مشورت با دکتر خود از مقادیر چندان زالزالک، عصاره، دمنوش یا داروهای تهیه‌شده ازآن مصرف نکنید.

 

جدیدترین مطالب سایت