سلامت قلب با 26 روش کلیدی

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

نگهداری و سلامت قلب با 26 روش کلیدی

قلب یکی از مهمترین اعضایی بدن محصوب می شود که باید با حساسیت فراوان مراقبت کرد شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که برخورد یک گلوله به قلب شما و یا چنین سناریویی میتواند به قلب و متعاقب آن به شما آسیب برساند ولی این قضیه بندرت به وجود می آید ولی موضوعی که بسیار به وجود می آید

 

آسیب‌دیدگی به مرور قلب شماست، بدین گونه که قلب شما بر اثر یک آلبوم برخوردهای نامناسب ما در سبک زندگی خود کم کم تحلیل میرود تا این که نهایتاً از کار می‌افتد، حال هدف از این مطلب بررسی سبک‌هاي زندگی مناسب هست تا بتوانیم خسارات وارده را از این طریق به حداقل برسانیم.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

بیشتر به زندگی زناشویی خود اهتمام بورزید

تحقیقات نشان میدهد افرادی که در ماه حداقل 2 بار رابطه زناشویی برقرار می کنند نسبت به افرادی که این رقم برای آن‌ها کمتر هست حدود 45% کمتر دچار مریضی‌هاي قلبی میشوند و علت آن نیز موارد زیادی عنوان شده که از افزایش جریان خون در رگ‌ها گرفته تا کاهش اضطراب‌هاي روزمره را شامل می شود. پس اگر به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت میدهید این پیشنهاد را جدی بگیرید.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

بیشتر گردو مصرف کنید

مطالعات نشان میدهد که مصرف خشکبار بخصوص گروه مغزدار آن می تواند به بهبود قلب شما کمک کند زیرا مواد معدنی که در خشکبار به‌ویژه گردو وجود دارد شامل مقدار زیادی از گروهای اسیدهای چرب خوب برای بدن هست
همینطور درون گردو، مقدار فراوانی امگا 3 وجود دارد که در رابطه با خواص امگا 3 کم گفته نشده هست پس اگر میخواهید قلبتان بهتر کار کند مصرف خشکبار به‌ویژه گردو را فراموش نکنید.

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

 

مرتب ضربان قلب خود را اندازه بگیرید

دکتر پیر تودور معاون بیمارستان گرند روند دراین‌باره توضیح داده که اگر هر شخص ضربان خود را چک کند اطلاعات زیادی از قلب خود می تواند داشته باشد به‌گونه‌اي که یک شخص سالم به‌صورت متوسط در حالت استراحت بایستی ضربانی معادل 70 نبض در دقیقه و زیر آن داشته باشد و اگر شخصی متوجه شد که ضربانی بالای 70 نبض بر دقیقه را برای یک هفته دارد بایستی بلافاصله به دکتر برای امور درمانی مراجعه کند.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

از هوای آلوده دوری بجویید

هوای آلوده شامل هواهایی می شود که ذرات معلق موجود در آن از حد استاندارد اکثر باشد، در نتیجه آن تنفس این‌گونه هواها باعث آسیب رساندن به دیواره‌هاي رگ‌ها و قلب شما می شود و در برخی موارد باعث ایجاد سکته‌هاي قلبی می شود
بنابراین تا حد ممکن بایستی از هواهای آلوده دوری بجویید گرچه قابل‌ذکر هست که در فصل زمستان به علت پدیده وارونگی هوا این موضوع بسیار تشدید پیدا می کند که بایستی تا حد ممکن از بیرون آمدن از منزل پیش گیری کنید.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

حبوبات بیشتری مصرف کنید

مطالعات بر روی حبوبات نشان می دهد که این مواد خوراکی دارای ارزش خوراکی بسیار بالا میباشند که مصرف هرروز حدوداً یک لیوان از آن میتواند تا حد بسیار زیادی از مریضی‌هاي قلبی جلوگیري کند
گرچه جا دارد که مقداری در مورد رنگ حبوبات بحث شود زیرا خالی از لطف نیست، مطالعات نشان میدهد که حبوبات تیره‌تر دارای ارزش خوراکی بالاتری نسبت به حبوبات رنگ روشن دارند.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

نرمش کنید

 

تحقیقات نشان داده هست که تأثیرات نرمش بر قلب انسان بسیار شگفت‌انگیز هست به‌گونه‌اي که اگر افراد به‌صورت هرروز ورزش کنند می توانند تا حد زیادی قلب خود را از بروز مریضی‌هاي مربوطه ایمن سازند.
به طور مثال حتی اگر چهارهفته از وسیله نرمش دست بهرهگیری کنید تا 10 درصد فشار خون شما کاهش خواهد یافت؛ برای بهرهگیری از این وسیله چهار بازه زمانی دو دقیقه‌اي را به هر دست اختصاص داده و میان آن‌ها یک دقیقه استراحت کنید.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

بدوید

شاید تعداد زیادی از دوستان به این فکر فرو بروند که چگونه می شود قلب خود را مانند دیگر ماهیچه‌هاي بدن مانند ماهیچه‌هاي بازو قوی کرد که جواب آن در دویدن هست ، بدین گونه که قلب انسان با دویدن شروع به سریع‌تر تپیدن می کند و نتیجه این تپش اکثر، درواقع تقویت ماهیچه‌هاي آن هست
، گرچه نبایستی فراموش شود که این تمرین نیز حساب‌وکتاب‌هاي مخصوص خود را دارد و اگر طبق برنامه و کنترل دکتر نباشد می تواند آسیب‌هاي جبران‌ناپذیری را بخصوص برای افراد میان‌سال و پیر به بار بیاورد که این قضیه برای این دسته افراد بسیار حساس و ظریف هست.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

عمیق نفس بکشید

یکی از روش‌هاي تقویت قلب خود تنفس عمیق هست بدین گونه که هرچه شما سعی کنید که تنفس عمیق‌تری داشته باشید درواقع به سیستم عروقی خود کمک بهتری میکنید، پس اگر می خواهید قلب شما عملکرد بهتری داشته باشد
بایستی به‌جای تنفس‌هاي سطحی سعی بر عمیق نفس کشیدن داشته باشید. برای تمرین در 30 ثانیه چهار نفس عمیق بکشید؛ اینکار فشار خون شما را تا 4 میلی‌متر جیوه کاهش خواهد داد.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

ورزش‌های هوازی انجام دهید

مطالعات نشان میدهد که یکی از راه‌هاي تقویت قلب شما انجام ورزش‌هاي هوازی هست زیرا با انجام این دسته از ورزش‌ها که پایه اساسی آن‌ها دویدن و این قبیل از تحرکات هست قلب شما با شدت بیشتری می تپد که نهایتاً منجر به قویت دیواره‌ها و ماهیچه‌هاي آن میشود.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

از سرماخوردگی دوری بجویید

ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا با دقت به تأثیرات تورمی که بر روی عروق می گذراند
یکی از عواملی هست که می تواند قلب شما را درواقع به‌گونه‌اي ضعیف کند.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

تخم‌مرغ بخورید

یک سری تحقیقات در برزیل نشان می دهد که برخلاف تصورات عمومی مصرف تخم‌مرغ به علت داشتن ویتامین‌هاي سری ب نه‌تنها باعث آسیب رساندن به قلب شما نمیشود
بلکه باعث بهبود اوضاع قلب شما نیز میشود درصورتی‌که تصورات عمومی این بوده که تخم‌مرغ باعث افزایش سطح چربی‌هاي بد در بدن می شود.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

به‌اندازه کافی بخوابید

یکی از عواملی که باعث آسیب رساندن به قلب شما میشود بدون شک کم‌خوابی و بی‌خوابی هست، تحقیقات نشان می دهند
که کم‌خوابی و بی‌خوابی باعث افزایش فشار زیان آور بر روی قلب انسان میشود و اثبات شده هست
که افرادی که دارای بی‌خوابی و کم‌خوابی میباشند 45% اکثر از افراد معمولی در معرض سکته‌هاي قلبی قرار می گیرند.

 

در این راستا مطالعات نشان می دهد یکی از راهه‌اي خوب برای بهبود بی‌خوابی و کم‌خوابی ورزش کردن هست که این قضیه کم کم می تواند بر بهبود خواب شما تأثیر بگذارد، گرچه نبایستی از آن‌طرف بام بیفتید و بیش‌ازحد مجاز بخوابید زیرا خواب بیش‌ازحد نیز خود باعث افزایش وزن و آسیب‌هاي موضعی به‌سلامت روحی و قلب شما میشود پس همان‌طور که بی‌خوابی تأثیر زیان آور بر قلب شما دارد خواب چندان نیز تأثیر زیان آور خود را خواهد داشت
پس در راستای داشتن خواب مناسب بهتر هست به دکتر خود مراجعه کنید ولی عموماً پزشکان می گویند که خواب بین 7 تا 9 ساعت برای افراد معمولی خواب کافی محسوب می شود.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

کمتر چربی‌های ترانس بخورید

دانشمندان دانشگاه کلمبیای ایالات امریکا اثبات کرده‌اند که اگر افراد بتوانند سالیانه 1% از مصرف چربی‌هاي ترانس خود کم کنند میتوانند تا حد زیادی به کاهش چربی‌هاي LDL خون خود را کاهش دهند که نتیجه این امر میتواند نهایتاً به بهبود عملکرد قلب شما کمک شایانی بکند.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

بیشتر پتاسیم مصرف کنید

یکی از عناصر معدنی مهمی که بر سلامت قلب شما تأثیر شایانی دارد پتاسیم هست،
که هر شخص بایستی هرروز چیزی در حدود 1000 میلی‌گرم پتاسیم مصرف کند تا بیشترین کمک را به قلب خود کند و دراین‌بین موز و مواد خوراکی زرد منابع مناسبی از پتاسیم محسوب می شوند.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

از نور آفتاب لذت ببرید

مطالعات نشان می دهد که نور آفتاب باعث میشود که بدن انسان نیتریک اکسید ساخت کند که این ماده شیمیایی در بدن انسان باعث کاهش فشارخون می شود
که نتیجه این امر بهبود اوضاع قلب انسان هست، حال ممکن هست که برای شما این سؤال به وجود بیاید که چه میزان بایستی زیر نور آفتاب قرار بگیریم، که باید بگوییم که هرروز 20 دقیقه در معرض آفتاب بودن به شما این امکان را می دهد
که از مزایای آفتاب بهرهگیری کنید ولی دیدنی هست بدانید که چندان در معرض آفتاب بودن نیز ضررها خود را دارد که در جای خود مورد بحث قرار میگیرند ولی شما همۀ وقت برای در معرض آفتاب قرار گرفتن با دقت به ویژگی‌هاي شخصیتان و عوامل دیگر بایستی با دکتر خود صحبت کنید تا آسیب‌هاي وارده به بدن خود را به حداقل برسانید.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

در جای آرام زندگی کنید

تحقیقات دانشمندان دانمارکی نشان می دهد که زندگی در محیط‌هاي شلوغ باعث آسیب رساندن به قلب شما میشود
که نتیجه تحقیقات آن‌ها نشان می دهد که به‌اندازه هر 10 دسی‌بل افزایش آلودگی‌هاي صوتی محیط اطراف شما به میزان 12% ریسک ابتلای شما به مریضی‌هاي قلبی بالاتر می رود
که این قضیه اکثر تأثیر خود را شب‌هنگام و در زمان استراحت شما بر روی قلب شما میگذارد پس تا حد ممکن سعی کنید که محل استراحت شما به دور از سر و صدای محیط باشد.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

خوردن صبحانه را به برنامه خود اضافه کنید

دانشمندان دانشگاه هاروارد اثبات کرده‌اند که افرادی که صبح‌ها از خوردن صبحانه امتناع می‌ورزند 27% اکثر در معرض مریضی‌هاي قلبی قرار میگیرند، که علت این امر نیز به این خاطر هست که افرادی که صبحانه مصرف نمیکنند در طول روز قند خون آن‌ها افت خواهد کرد و این نوسانات در قند خون افراد باعث میشود که بر قلب انسان آسیب‌هاي جدی وارد شود.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

از نوشابه‌های انرژی‌زا دوری‌کنید

تحقیقات نشان میدهد که مصرف نوشابه‌هاي انرژی‌زا و کافیین دار به قلب انسان‌ها آسیب می رساند، در کل مصرف موادی که دارای تائورین میباشند به‌سلامتی شما آسیب وارد میکنند. پس سعی کنید با مصرف مواد خوراکی و استراحت مناسب به انرژی مورد نظر خود برسید و نه بهرهگیری از مواد انرژی زا.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

لبنیات مصرف کنید

تحقیقات یک موسسه در فرانسه نشان میدهد که مصرف لبنیات به علت داشتن کلسیم و پتاسیم و چربی‌هاي خوب میتوان به‌اندازه قابل‌توجهی به‌سلامت قلب شما کمک کند، در کل مصرف لبنیات ضامن سلامتی انسان‌ها میباشند و یکی از شاخص‌هاي سلامت در هر کشوری سرانه مصرف لبنیات و بخصوص شیر در آن کشور هست پس تا جایی که ممکن هست مصرف هرروز لبنیات را در برنامه خوراکی خود جای دهید.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

بشین و پاشو انجام دهید

ورزش و نرمش دو عاملی بودند که از طرق گوناگون به‌سلامت قلب شما کمک می کردند ولی یکی از برترین حرکات ورزشی برای بهبود قلب شما بشین و پاشو به‌صورت کامل هست زیرا دانشمندان اثبات کرده‌اند که این حرکت بیشترین میزان چربی‌هاي خوب را در خون شما آزاد میکند و در تأثیر مستقیمی بر میزان مصرف فیبر بدن شما دارد.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

شاد باشید

دانشمندان سوئدی نشان داده‌اند افرادی که در زندگی خود خوشحال باشند کمتر دچار مریضی‌هاي قلبی می شوند و عروق آن‌ها بهتر عمل خواهد کرد، در کل از قدیم گفته‌اند که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست، که با مرور زمان و پیشرفت علم پزشکی روزبه‌روز به ارزش‌هاي خندیدن و خوشحال زیستن پی میبریم.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

دارچین مصرف کنید

مطالعات نشان می دهد که یکی از مواد خوراکی که تأثیر شگرفی بر سلامتی قلب شما دارد بدون شک دارچین هست، مصرف هرروز دو قاشق غذاخوری دارچین همراه غذای شما میتواند اوضاع قلب شما را بهتر از قبل کند پس اگر حتی یکی از طرفداران بزرگ دارچین نیستید مهم نیست ولی دارچین را مصرف کنید.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

در اسرع وقت ازدواج کنید!

دانشمندان فنلاندی اثبات کرده‌اند که افراد مجرد 168% اکثر از افراد متأهل دچار مریضی‌هاي قلبی می شوند، که برای این قضیه دلایل مختلفی وجود دارد که اگر بخواهیم در مورد تأثیرگذارترین آن‌ها صحبت کنیم بدون شک کاهش استرس‌هاي ناشی از تنهایی یکی از مهم ترین آن‌ها محسوب میشود، پس تا دیر نشده برای خود آستین بالا بزنید!

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

سبزیجات مصرف کنید

یکی دیگر از مواد خوراکی که بدون شک برای سلامت قلب شما خوب هست سبزیجات هست، مصرف سبزیجات به‌صورت هرروز پیشنهاد‌شده هست ولی در صورت امکان بایستی هفته‌اي 3 بار سبزیجات مصرف کنید، مطالعات نشان می دهد که افرادی که در هفته 1 بار یا کمتر سبزیجات مصرف میکنند 12% اکثر از دیگر افرادی که سبزیجات اکثر مصرف می کنند دچار مریضی‌هاي قلبی میشوند.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

خوش‌بین باشید
بدبینی یکی از حالات و رفتاری هست که میتواند بر قلب شما تأثیر منفی بگذارد زیرا اشخاص بدبین دائم خود و بدن خود را در معرض استرس‌هاي ناخواسته قرار میدهند که این دلیلی بر آسیب‌هاي آتی میشود.

 

سلامت قلب با 26 روش کلیدی

دوچرخه‌سواری کنید

 

یکی از برترین ورزش‌ها برای قلب شما دوچرخه‌سواری اثبات هست که گرچه بایستی طبق روال خاصی صورت گیرد تا به دیگر اعضای بدن شما آسیب نرساند، بدین گونه که شما بایستی ابتدا به مدت 5 دقیقه خودتان را گرم‌کنید و یا این که با سرعت کم پدال بزنید و بعد از آن به مدت 10 تا 30 ثانیه با تمام قدرت پدال بزنید و بعد از آن دوباره با سرعت پایین حرکت کنید تا این که ضربان قلب شما به حالت عادی خود برگردد و مجدداً باقدرت چندان پدال بزنید شما بایستی این تمرین را برای مدت 10 تا 15 دقیقه انجام دهید تا بالاترین بازده را برای قلب شما به ارمغان بیاورد

.

جدیدترین مطالب سایت